Brexit: Hold fast på både hat og dine investeringer i dag

24-06-16 9:31 | Samfundsøkonomi
Storbritanniens ’nej tak’ til EU rejser en stribe nye usikkerhedsmomenter, der vil give tumult og fald på investeringsmarkederne fredag. Men for investorer handler det om at holde fast i investeringerne, selv om rutsjeturene kan blive vilde, lyder rådet fra Nordeas seniorstrateg Tine Choi. For en ny optur kan komme når som helst.

Investorer, analytikere og økonomer står fredag op til en dag med fornyet usikkerhed omkring Storbritannien og EU. Briterne valgte at stemme ’nej tak’ til fortsat medlemskab, og dermed har investorerne udsigt til en fornyet periode med usikkerhed – og faldende aktiemarkeder.

Hvad sker der i dag?
Usikkerheden vil sende aktierne ned i Europa generelt og Storbritannien i særdeleshed. Futuresmarkedet peger mod fald i størrelsesorden 8-9% og hertil skal de danske investorer lægge, at pundet samtidig er dykket over for danske kroner. Vi forventer, at europæiske aktier vil falde 5-15 pct. set over de næste dage, hvorefter de på den lange bane vil stige igen. Værst vil det gå ud over britiske aktier. Det skyldes, at afstemningen rejser en stribe nye spørgsmål, som vil få investorerne til at sælge ud af de risikable aktiver som aktier: Hvad så nu? Hvornår træder Storbritannien ud? Hvad bliver det fremtidige forhold til EU? Får vi politisk lammelse, ender UK i recession, og hvad betyder det for EU både politisk og vækstmæssigt?

Hvad er udsigterne på længere sigt?
Det er vigtigt at forstå, at briternes ’nej tak’ til EU ikke får stor global økonomisk indflydelse på lang sigt. Vi forventer, at turbulensen omkring afstemningsresultatet vil være kortvarig, og på lang sigt vil en britisk udmeldelse af EU ikke være afgørende for aktiemarkedernes retning. Derudover er det også værd at holde fast i, at det ikke er vores forventning, at det britiske farvel til EU vil sende europæisk økonomi i recession. Nøgletallene ser fornuftige ud, og europæiske virksomheders potentiale for indtjeningsvækst er fortsat stort. Derfor forventer vi ikke nogen længerevarende effekt på indtjeningsudsigterne for europæiske selskaber, der vil kunne få os til at ændre syn på aktiemarkedet.

Hvad skal man som investor gøre?
Vi anbefaler, at investorerne har is i maven og holder fast i deres investeringer. Det er svært at time markedet og vide, hvornår man skal købe og sælge på kort sigt.  For sælger man ud nu, risikerer man dels at sælge på bunden, dels at misse den optur, der uundgåeligt kommer på et tidspunkt. Vi ved bare ikke hvornår. Derfor er det bedste råd at holde fast i investeringerne og se sin portefølje med de langsigtede briller på. På den måde kan man ganske vist få nogle knubs med på vejen, men på den lange bane er man også sikker på, at man er fuldt ud med, når udviklingen vender, og aktierne igen begynder at stige.

For selv om briternes afstemningsresultat overvejende er en negativ nyhed for investeringsmarkederne, og vi forventeligt vil se store fald fredag, så kan de sagtens blive afløst af stigninger mandag. Det eneste vi er sikre på lige nu, er at vi står overfor en periode med høj bølgegang, og, når vi er kommet os over chokket, så vil investorerne igen fokusere på de fundamentale forhold, og aktierne vil formentlig genvinde det tabte. EU uden Storbritannien kan sagtens fungere, og så længe vi undgår en europæisk eller global recession, så vil kursfaldene ikke fortsætte.

Bliver faldene efter afstemningen store, og fortsætter de ind i næste uge, bør man som investor få rebalanceret sin portefølje, så fordelingen mellem aktier og obligationer er, som den skal være i forhold til ens investeringsprofil.  Så fastholder man sin risiko i porteføljen, og der venter ingen negative overraskelser i form af fx et for lavt afkast, fordi aktieandelen var blevet for lav. Eventuelle kursfald vil nemlig betyde, at ens eksisterende aktier i porteføljen har mistet noget værdi, så de fylder mindre i porteføljen. Dermed står man svagere, når udviklingen igen vender, og aktierne begynder at stige igen.