Vi lever på en økoløgn

27-01-14 10:00 | Daglig økonomi

DTUs fødevareinstitut viste i fjor, at danskerne ikke har så sunde kostvaner, som de selv tror. Når det gælder økologien, kan vi sandsynligvis drage den samme konklusion. Omstillingen hjemme i køkkenet går langsomt – og nok langsommere end vi selv forestiller os.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbruget af øko-mad m.m. målt i kroner er fordoblet fra 2003 til 2012. Statistikken afslører, at når det gælder økologisk vin, øl, chokolade, nødder og friske bær er efterspørgslen steget med langt over 1.000 pct. – målt i mængder, siden 2003.

Det lyder jo flot, men når vi sætter beløb på, kan vi roligt tage armene ned. I det samlede madbudget fylder vores forbrug på øko-mad faktisk ikke ret meget. Hver gang vi i dag køber mad for 100 kr., er er bare små 8 kr. gået til øko-mad, når stalddørs- og abonnementssalget m.m. regnes med, mens resten af 100 kr. sedlen går til almindelig mad. I 2003 var det omkring 3 kr. ud af de 100 kr.

Danskerne foretrækker discount

Der er ingen tvivl om, at økologien fylder meget mere i medierne og i vores bevidsthed end hjemme i køleskabet og i husholdningsbudgettet.

Så rygterne om, at vi forbrugere har vendt ryggen til discount, er opreklamerede, selv om vi altså virkelig har taget visse produkter til os.

Prisforskellen mellem discount-mad-budgettet og øko-mad-budgettet er måske en grund til at stadig flere forbrugere lægger vejen forbi discount supermarkedet på vej hjem fra arbejde. Og mon ikke de mange kunder er årsagen til at discountmarkederne åbner nye butikker året rundt over hele landet? Det er jeg sikker på.

Hvad koster det at vende ryggen til discount?

Det er de færreste, der lever af enten 100 pct. discount eller 100 pct. økologi. De fleste vælger fra alle butikkens hylder, så mælken, melet og grøntsagerne måske er økologisk, mens de flåede tomater og det hakkede oksekød godt kan være fra den billigste tilbudshylde.

Sparer du på madbudgettet i dag ved udelukkende at købe discountmad, skal du næsten fordoble dit nuværende madbudget, hvis du i stedet ene og alene vil fylde din kurv med økologiske fødevarer. I kolde tal skal du bruge 5.400 kr. hver måned på øko-maden, hvis du i dag bruger 3.000 kr. på discountmad.

Ann Lehmann Erichsen
Forbrugerøkonom