Der bygges uhørt få boliger

05-02-14 10:00 | Bolig

I 2013 blev der fuldført 12.160 nybyggede boliger i Danmark. Det er væsentligt mindre end i 2012, hvor der blev færdiggjort 16.742. Det svarer til et fald på 27,4 pct. Samtidig blev der kun påbegyndt 8.527 boliger i 2013 mod 13.096 boliger i 2012.

Set i forhold til den samlede boligmasse er der tale om en byggeaktivitet, som er så uhørt lav, at man må stille spørgsmålstegn ved, om boligmassen vedligeholdes behørigt.

Det viser netop offentliggjorte tal for Byggevirksomheden fra Danmarks Statistik for 4. kvartal 2013 og dermed for året 2013 som helhed.

Stort fald i færdigmeldt byggerier fra 2012 til 2013

En del af forklaringen på det store fald i det færdigmeldte byggeri i 2013 skyldes dog, at momsloven blev ændret pr. 1. januar 2011. Efter denne dato skulle der betales moms ved erhvervsmæssige salg af byggegrunde. Det betød en regning på 20 pct. af salgsprisen, med mindre slutsedlen var underskrevet og fundamentet støbt.

Det forårsagede, en mærkbar stigning i det påbegyndte boligbyggeri 4. kvartal 2010, men ikke at der blev færdigmeldt væsentligt flere boliger i 2. kvartal 2011, hvor et hus købt hos et byggefirma med normal leveringstid ellers burde stå færdigt. I stedet steg antallet af færdigbyggede boliger i 2012, og man må på den baggrund formode, at en del af husbyggerne fra 4. kvartal 2010 har forceret startdatoen for deres byggeri for at undgå de nye momsregler, men at de efterfølgende ikke har haft helt samme hastværk, som en normalt husbygger, der ofte akut står og mangler en bolig.

På den baggrund bør det store fald i det færdiggjorte boligbyggeri i 2013 fortolkes mindre drastisk, end det syner.

En gennemsnitlig bolig skal holde i 179 år

Selv om det store fald i antallet af færdigmeldte boliger i 2013 skal fortolkes forsigtigt, er der dog ingen tvivl om, at boligbyggeriet generelt set ligger uhørt lavt og har gjort det længe.

Tager vi udgangspunkt i de seneste 5 år, er der i gennemsnit blevet færdigmeldt 14.490 boliger.

Holder man det antal op imod en boligmasse, der i øjeblikket består af 2.597.968 boliger på landsplan, så betyder det, at vi de seneste år kun har skiftet 0,56 pct. af vores boligmasse ud om året. Det betyder med andre ord, at med mindre vi sætter byggetempoet op, så skal den gennemsnitlige bolig nu holde i 179 år.

Det vurderes at være en noget længere tidshorisont, end et almindeligt parcelhus kan stå model til. Ikke kun pga. byggeriets kvalitet, men lige så meget fordi vores boligbehov er under konstant forandring. Kigger vi fx 179 år tilbage i tiden, dvs. tilbage til år 1835, har både byggeteknik og ønsker til drømmehuset i hvert fald ændret sig betragteligt. På den baggrund synes den nuværende byggeaktivitet utilstrækkelig til, at holde vores boligmasse i en behørig stand.

Lise Nytoft Bergmann

Boligøkonom, Nordea Kredit