Eurozonen i fortsat fremgang

Helge J Pedersen
Helge J. Pedersen
20-02-14 13:25 | Samfundsøkonomi

Efter tre kvartaler i træk med positiv vækst er Eurozonen kommet vel ud af den økonomiske recession især drevet af fremgang i det stærke Tyskland. Der var dog også tale om en pæn fremgang i lande som Spanien, Frankrig, Holland og Belgien i det sidste kvartal af 2013.

På baggrund af dagens tal for de europæiske indkøbschefers vurdering af det økonomiske klima i eurozonen i februar, kan vi nu konstatere, at fremgangen er fortsat ind i det nye år, men også at opsvinget trods alt fortsat må betegnes som skrøbeligt.

Indikatoren (PMI) befinder sig nemlig fortsat med en pæn margin i det positive territorium (over 50), men faldt dog samtidig lidt tilbage til 52,7 i februar mod 52,9 i januar. Faldet var nogenlunde ligeligt fordelt på fremstillings- og servicesektoren.

Toptunet tysk økonomi

Det er fortsat Tyskland, som er solstrålen i eurozonen. Indikatoren for servicesektoren steg således til 55,4 i februar mod 53,1 i januar, mens fremstillingssektoren faldt lidt tilbage til 54,7 fra 56,5 måneden inden. Faldet i fremstillingssektoren skal ses i lyset af en større tilbagegang i den amerikanske fremstillingssektor, ligesom data fra Kina har været svage på det seneste. Det indikerer, at det internationale klima også for de tyske virksomheder for tiden er mere usikkert end for få måneder siden. Alligevel giver niveauet for PMI-tallet et indtryk af en tysk økonomi, som fortsat er toptunet.

Til gengæld faldt det franske erhvervsliv igen tilbage i det negative terræn. Den sammensatte indikator faldt således til 47,6 i februar, mod 48,9 måneden inden. Det vidner om de store problemer, som euroområdets næststørste økonomi fortsat slås med, herunder en skrantende konkurrenceevne og en stor ineffektiv offentlig sektor.

Tyskland er vigtigst for Danmark

For dansk økonomi er udviklingen i Tyskland af ekstra stor betydning fordi det er vores største eksportmarked. Tyskland aftager godt 15 % af den samlede danske eksport, mens eksporten til Frankrig udgør mere beskedne 4%. Men det er klart, at den fortsat skrøbelige udvikling i eurozonen betyder, at vi kun kan have forventning til et forholdsvist svagt og gradvist økonomisk opsving herhjemme også i 2014.

Helge J. Pedersen
Cheføkonom