En milliard klar til innovative virksomheder

26-02-14 13:15 | Nordea

Som den eneste danske bank er Nordea blevet godkendt af den Europæiske Investeringsfond til et samarbejde, der giver favorable lån til små og mellemstore virksomheder. Det vil give de danske virksomheder nye muligheder for at vokse og satse på deres forsknings- og innovationsprojekter ved hjælp af billigere finansiering.

Aftalen med den Europæiske Investeringsfond (EIF) betyder, at fonden kautionerer for halvdelen af udvalgte erhvervslån, som banken yder.

Lånene, som investeringsfonden vil dele med Nordea, går til danske vækstvirksomheder, der gennem de næste to år kan låne i alt en milliard kroner. Puljen er øremærket udvikling af forskning og innovationssatsninger i små og mellemstore firmaer med fart på.

Samarbejdet med EIF betyder, at Nordea kan tilbyde kunderne en lavere rente på lånet, fordi bankens risiko bliver mindre. Og det er en fordel for alle, mener erhvervskundedirektør Claus Greve fra Nordea:

- Samarbejdet giver os mulighed for at strække os lidt længere kreditmæssigt, så vi er glade for at kunne tilbyde eksisterende og nye kunder en ekstra mulighed for at låne til nyudvikling og innovation til glæde for både bank, samfund og kunde, siger Claus Greve.

Læs mere om ordningen her, hvor det også er muligt at indsende ansøgning.