Nybyggeriet har fået bedre kår

06-03-14 15:51 | Bolig

Det er blevet 0,2 pct. dyrere at bygge et nyt hus det seneste kvartal og 1,3 pct. dyrere det seneste år. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistiks byggeomkostningsindeks for 4. kvartal 2013. Til sammenligning er huspriserne ifølge Danmarks Statistiks månedlige ejendomsprisindeks steget med 2,1 pct. det seneste år.

Prisen på et eksisterende hus er således steget mere end prisen på et nybygget hus det seneste år. Samtidig er prisen på el, vand og varme kravlet opad, mens renten fortsat ligger på et uhørt lavt niveau. Det trækker alt sammen i retning af, at det er blevet mere attraktivt at bygge nyt frem for at købe brugt.

Udviklingen er glædelig. Både fordi et nybygget hus udleder væsentligt mindre CO2 end en gammel kasse, men også fordi en bedre økonomisk case for nybyggeri kan være med til at skabe bedre beskæftigelsesmuligheder i en ellers presset branche. Herunder ikke mindst i de kommuner nogle betegner som udkantsdanmark, og hvor mange virksomheder, der producerer byggematerialer, har til huse.

Nyt hus er lig med lav energiregning

Hvor man er sikker på, at få et energirigtigt hus, hvis man bygger et nyt, kan det samme ikke siges, hvis man vælger at købe et eksisterende. Der findes huse i alle energiklasser, om end der er flest til salg i de dårlige eller halvdårlige kategorier – og det afspejler sig på energiregningen, som i de værste G-mærkede energislugere sagtens kan ligger mere end 30.000 kr. over den tilsvarende energiregning for et nyt og A-mærket hus.

Den lave rente gør forskellen

Samtidig betyder den lave rente, at det i øjeblikket er billigt at finansiere den ekstrapris, som et nyt hus koster i forhold til et allerede eksisterende hus. Tager man fx udgangspunkt i, at man kan købe en byggegrund eller et nedrivningstilbud for 500.000 kr. mindre, end det et indflytningsklart hus koster i samme område, og i at man sætter et typehus på 130 m2 til 1,5 mio. kr. på grunden, så betyder det, at man skal have finansieret en difference på ca. 1 mio. kr., såfremt man ønsker ”byg nyt” løsningen frem for ”køb brugt” løsningen.

Skal man have finansieret et lån på 1 mio. kr. med 80 pct. realkredit og 20 pct. banklån så koster det i dag 31.200 kr. om året, såfremt man vælger et fastforrentet lån og 19.300, såfremt man vælger et F3-lån. Det gælder vel at mærke, når afdragene, som må betragtes som en opsparing er trukket fra. Men sætter man den udgift i forhold til, at man hurtigt kan spare 15.000 kr. på varmeregningen og 10.000 kr. på vedligeholdelseskontoen ved at bo i et nyt hus frem for et ældre hus, og at både planløsning og indeklima ofte er bedre i et nybygget hus – ja så ser regnestykket ikke længere så dyrt ud, faktisk tværdigtmod.

Lise Nytoft Bergmann
Boligøkonom, Chefanalytiker