Nordea banker hul i den kinesiske aktiemur

Allan Polack
07-04-14 15:21 | Investering

Nordea Asset Management er blevet godkendt som kvalificeret udenlandsk institutionel investor af myndighederne i Kina.

Det betyder, at Nordea Asset Management, nu er en del af en meget eksklusiv gruppe af kapitalforvaltere i norden, der har licens til at handle direkte på børserne i Shanghai og Shenzhen på det såkaldte Kina A -aktiemarked.

Kinas A-aktiemarked er rangeret som det tredje største aktiemarked i verden med omkring 2.500 børsnoterede aktier og en samlet markedsværdi på omkring 4,0 billioner dollars (USD). Udenlandske investorer står i dag for mindre end to procent af handlen.

- Vi har fået en meget eksklusiv adgang til et vigtigt aktiemarked, der ventes at vokse betydeligt og vil give adgang for flere udenlandske investorer i de kommende årtier. Det er et marked, der er attraktivt prissat, og derfor ser vi et stort potentiale i at have fået denne licens, siger Allan Polack, leder i Nordea Asset Management.

Aftale med Libra Capital Management

Nordea Asset Management har endvidere indgået en investment management aftale med Libra Capital Management, der er en investeringsrådgiver med speciale i det kinesiske aktiemarked, med kontorer i Hong Kong og Shanghai.

- Udstyret med denne licens og partnerskabet med Libra, er vi nu i stand til at give institutionelle og private investorer mulighed for at investere direkte i Kina A –aktiemarkedet via vores fonde på en ansvarlig og fornuftig måde, siger Allan Polack.

Licensen, som Nordea har fået, giver bedre eksponering mod den indenlandske forbruger i Kina og stigende middelklasse, samt muligheden for at investere i små og mellemstore kinesiske virksomheder.