F3-renten nu lavere end F1-renten

26-08-14 12:13 | Bolig

I sidste uge tog det første danske realkreditinstitut hul på efterårets auktioner, som har betydning for de ca. 100.000 boligejere og 15.000 erhvervsvirksomheder, som skal have ny rente på deres rentetilpasningslån den 1. oktober 2014. I dag er Nordea Kredit også kommet på banen. Og det endda med et glædeligt resultat til følge.

På dagens auktion landede F1-renten på 0,53 pct., mens F3-renten landede på 0,50 pct. Det er første gang nogensinde, at boligejere direkte har fået penge for at tage imod en 3-årig sikkerhed mod rentestigninger frem for en 1-årig.

Inden auktionen anbefalede vi alle boligejere med F1-lån, at bytte det ud med et F3-lån, da vi forventede, at renterne ville lande meget tæt på hinanden, og da F3-lånet samtidigt har et lavere bidrag end F1-lånet. På den baggrund er vi godt tilfredse med, at boligejere med F3-lån nu belønnes med en rekord lav rente.

F1-renten – ingen rekord men stadig tale om årgangsvin

En F1-rente på 0,53 pct. er ingen rekord. Den blev sat i oktober 2012, hvor renten landede på 0,35 pct.

Men når man sammenholder renten med de øvrige resultater, vi har set på auktionerne siden rentetilpasningslånene så dagens lys i 1997, så er der fortsat god grund til at slå fast, at er tale om årgangsvin, som bestemt burde ryge ned med velbehag hos alle boligejere.

Ved auktionen for ét år siden landede F1-renten på 0,56 pct. For en boligejer med et F1-lån på 1 mio. kr. betyder det, at den månedlige ydelse efter skat vil falde med ca. 10 kr., hvorfor han vil kunne forkæle sig selv med en ekstra pose Matador Mix hver måned uden at budgettet af den grund ændrer sig. For et lån uden afdrag er der tale om stort set samme lave månedlige ydelse.

F3-lån i topform

For F3-lånets vedkommende er der tale om rekord, og oven i købet en klar en af slagsen. Den seneste rekord stammer nemlig fra oktober 2012, hvor F3-renten landede på 0,67 pct.

Da renten på et F3-lån blev fastsat ved denne tid for tre år siden landede den på 1,6 pct. Nu ligger den som sagt på 0,50 pct. For en boligejer med F3-lån på 1 mio. kr. med afdrag betyder det, at ydelsen falder fra nu 3.790 kr. om måneden efter skat til 3.600 kr., dvs. med 190 kr. Samtidig stiger afdraget fra 2.450 kr. til 2.890 kr. dvs. med 440 kr.

Boligejere med F3-lån har således noget at glæde sig til. Ikke blot får de flere penge til rådighed, de sparer også mere op i deres bolig og øger på den måde deres friværdi. Sidstnævnte er ikke mindst glædeligt for de boligejere, som i forvejen er højt belånte.

For en tilsvarende boligejer med et afdragsfrit lån betyder den lave F3-rente, at ydelsen falder fra 1.450 kr. til nu 860 kr. Boligejeren vil således få 590 kr. mere til rådighed hver måned i de kommende 3 år end han har i dag. For langt de fleste boligejere vil det være et beløb af en størrelse, som kan mærkes, og som dermed kommer til at give en hjælpende hånd eller noget ekstra fryns til budgettet.

De endelige renter foreligger først torsdag den 28/8

Rentetilpasningsauktionerne løber over tre hverdage i Nordea Kredit. Vi kender derfor først de endelige renter torsdag den 28/8.

Dagens resultat er dermed blot et pejlemærke for, i hvilket niveau boligejerne kan forvente, deres rente lander, såfremt der ikke sker større markedsbevægelser i løbet af de kommende dage.

Lise Nytoft Bergmann
Boligøkonom & chefanalytiker, Nordea Kredit