Får danske aktier tæsk i september?

Michael Borre
04-09-14 15:50 | Investering

Sommeren er slut, og det samme er det gode humør for de danske aktier. Eller sådan plejer det i hvert fald at være, viser en analyse af de gennemsnitlige afkast i C20-indekset de seneste 24 år.

Siden 1990 har september med et gennemsnitligt fald på 1,8 pct. i de toneangivende danske aktier været årets værste aktiemåned, og heller ikke uden for landets grænser synes aktierne at trives i den første efterårsmåned.

De globale aktier har i gennemsnit tabt 0,7 pct. i værdi, mens de amerikanske aktier er faldet 0,3 pct.

Forventning om stigninger i år

Mens de danske aktier kom forrygende fra start i år, synes de at have mistet pusten en smule hen over sommeren. Siden maj er de danske aktier kun steget 3 pct., mens de amerikanske er steget 5 pct.

Regnskabssæsonen viste, at C20-selskaberne har svært ved at øge omsætningen, og at selskaberne dermed i høj grad har sparet sig til det stigende overskud. Det er typisk ikke noget, investorerne kan lide.

Vi forventer dog, at de danske eliteaktier fremadrettet – og også i september – vil levere stigninger. Men det bliver nok ikke stigninger i den størrelsesorden, vi så i første halvår. Det vil især være virksomhedernes evne til at hæve omsætningen, der bliver afgørende for, hvor meget investorerne vil betale for de danske aktier.

Hvilke måneder er de bedste for aktierne?

Hvor september måned historisk set har været en rædselsmåned for de danske aktier, er der også måneder, der typisk har forkælet investorerne.

Den bedste måned, januar, har i gennemsnit givet et afkast på 3 pct. siden 1990, og det gør januar til den absolut bedste aktiemåned.

Julemåneden, december, kommer ind på en andenplads med en gennemsnitlig stigning på 1,9 pct. Og faktisk er der kun tre måneder, nemlig marts, august og september, der har givet negative afkast.

Michael Borre
Chefanalytiker, Nordea