Hold fast i din investeringsstrategi og undgå panik

16-10-14 15:28 | Investering

Bevar roen og hold fast i din investeringsstrategi, selvom uroen på de finansielle markeder de seneste uger er taget til og onsdag nåede et niveau, der uundgåeligt får tankerne til at flyve tilbage til finanskrisen værste dage.

Sådan lyder rådet fra Nordeas chefstrateg Bjarne Breinholt Thomsen, efter at finansmarkederne onsdag tog sig en gevaldig rutsjetur.

”Er der en ting, historien har lært os, så er det at undgå at sælge ud i panik og skifte investeringsstrategi, fordi markederne i en periode byder på fald. Derfor er vores klare opfordring til kunderne, at de skal holde fast i deres investeringsstrategi og undgå panik, selvom markederne i disse dage er malet røde,” siger Bjarne Breinholt Thomsen.

Han understreger, at han ser de aktuelle fald som midlertidige.

”Der er intet, der tyder på, at der er tale om starten på en større korrektion som i 2011 eller en ny krise som i 2008. Vi forventer derimod, at aktierne hurtigt vil finde formen igen, og at vi de kommende år vil oplev pæne stigninger,” siger han og uddyber:

”Onsdagens store aktiefald er efter vores vurdering en voldsom overreaktion anført af tekniske faktorer, da de fundamentale forhold faktisk ser ganske fornuftige ud.”

De fundamentale forhold peger på stigninger
En af grundene til, at nervøsiteten på markederne er steget de seneste uger, er, at en stime halvsløje nøgletal, primært fra Europa, har skabt tvivl om, hvorvidt væksten vil fortsætte i den rigtige regning.

Men markederne har ifølge Bjarne Breinholt Thomsen tolket disse tal alt for negativt.

”Vi medgiver, at disse nøgletal ikke har været munter læsning, men det afgørende er, at de fortsat peger på, at væksten vil være høj nok til at understøtte en stigende indtjening i virksomhederne – og dermed også høj nok til at understøtte stigende aktiekurser,” siger han.

Han understreger også, at den faldende oliepris, vi ser i øjeblikket, reelt fungerer som en skattelettelse og dermed bidrager til at løfte forbruget, hvilket er godt nyt for den økonomiske vækst.

”Derudover er der intet, der tyder på, at pengepolitikken ikke også det næste lange stykke tid vil understøtte yderligere stigninger på aktiemarkedet. Tværtimod. De senest ugers markedsuro har uden tvivl fået Fed-boss Janet Yellen til at genoverveje den amerikanske centralbanks planlagte tilbagetrækning, og det er – i hvert fald på den korte bane – godt nyt for aktierne,” siger han og peger på, at også prisfastsættelsen af aktier taler for, at de på nuværende tidspunkt er den absolut mest attraktive aktivklasse.

”Vi vurderer, at aktierne er fair prissat. De ligger på niveau med det historiske gennemsnit, og dermed vil øget vækst og bedre indtjening i virksomhederne give grobund for yderligere stigninger,” siger han.