Tyske aktier tordnede afsted efter murens fald

Michael Borre
10-11-14 13:36 | Investering

I dag er det 25 år siden Berlinmuren faldt. Det skete natten mellem torsdag 9. november og fredag 10. november 1989.

De fleste, der levede dengang, husker nok dagen og de store forventninger, som blomstrede op. Senere fik vi et genforenet Tyskland, og forventningerne var store til fremtidsudsigterne for det tyske vækstlokomotiv.

Vi har taget de rigtig lange briller på og undersøgt, om de store forventninger blev indfriet set med aktieøjne.

Siden 9. november 1989 er det ledende tyske aktiemarked (DAX-indekset) steget hele 538 pct. når man medregner de udbytter, som selskaberne har udbetalt undervejs. Det svarer til et årligt afkast på 7,7 pct.

Til sammenligning har et bredt aktieindeks, der dækker aktier fra hele verden (MSCI World) blot steget 400 pct. Den årlige stigningstakt svarer til 6,7 pct. – igen medregnet de løbende udbytter.

Tyske aktier steg 30 pct. på tre måneder

De høje forventninger satte gang i det tyske aktiemarked. I de følgende tre måneder efter murens fald steg de tyske aktier 30 pct., mens de globale aktiemarkeder nærmest stod stille og kun steg 2 pct. Det siger noget om de høje forventninger, som investorerne hurtigt indregnede i aktiekurserne for de tyske virksomheder.

Derefter gik det imidlertid mere trægt. Langsomt viste det sig, at murens fald og den efterfølgende genforening også havde omkostninger, og at det var ganske dyrt at føre Østtyskland op på vestligt niveau.

Tyske aktier haltede bag efter deres internationale konkurrenter i de følgende fem år. Fra februar 1990 til februar 1995 steg tyske aktier kun 12 pct., mens investorerne fik det dobbelte afkast på de internationale aktiemarkeder.

Tysk aktielokomotiv tilbage på sporet

Tyske aktier er igen i vælten, men denne gang fordi der har været en række nøgletal fra Europa og Tyskland, som har skuffet lidt. Det har i vores øjne åbnet op for en god købsmulighed.

Vi forventer, at væksten i hele Europa vil stabilisere sig og gradvis bedres til næste år, hvilket er præcis det, som kan sætte det tyske aktielokomotiv tilbage på sporet.

Den store stigning i dollarkursen over for euroen er i den forbindelse en vigtig medvind, som snart vil blæse ind over europæisk økonomi. Euroens fald gør det væsentligt nemmere for europæiske virksomheder at konkurrere med deres amerikanske konkurrenter.

Siden årsskiftet er euroen faldet 10 pct. overfor dollaren, og dermed kan de tyske eksportvirksomheder helt gratis sælge deres varer 10 pct. billigere i USA. Sådanne valutabevægelser mærkes typisk med en vis forsinkelse i erhvervslivet, og derfor venter vi, at det vil være en mærkbar støtte til den økonomiske vækst i Europa og Tyskland til næste år.

Michael Borre
Chefrådgiver, Nordea