Årets store rentetilpasningsauktion begynder mandag

Lise Nytoft Bergmann
Lise Nytoft Bergmann, boligøkonom
13-11-14 13:14 | Bolig

På mandag den 17. november starter årets kongeauktion over rentetilpasningsauktioner. Auktionen har betydning for de ca. 120.000 boligejere og 30.000 erhvervsvirksomheder, som har et rentetilpasningslån, der skal have ny rente pr. 1. januar 2015.

Realkreditinstitutterne skal samlet set sælge obligationer for 233 mia. kr. Det er væsentligt mindre beløb end ved auktionen for ét år siden, hvor beløbet lød på 319 mia. kr. og for to år siden, hvor beløbet lød på 405 mia. kr.

Det store fald er en konsekvens af, at mange boligejere har valgt at forlade F1-lånene de senere år, samtidig med at realkreditinstitutterne forsøger at sprede rentetilpasningslånene ud på flere årlige auktioner, hvorfor nye boligejere ikke længere får rentetilpasning pr. 1. januar.

Den seneste tid har tilført renten en sjat sødemiddel

Den seneste tid er vi blevet stadig mere optimistiske omkring renten på de kommende auktioner. Det gælder primært renten på de lidt længere rentetilpasningslån, som er faldet mere end renten på det helt korte F1-lån.

I øjeblikket er renten således rekord lav på både F3- og F5-lånet, mens vi kun få gange tidligere har set lignende lave niveauer på F1-lånet. De fleste boligejere har således fået til lidt sødemiddel til rentepillen i løbet af den seneste tid.

Her er vores prognose for renten

Vi forventer, at F1-renten vil lande på ca. 0,5 pct. ved den kommende auktion, F3-renten på 0,4 pct. og F5-renten på 0,6 pct. I alle tilfælde er der taget højde for en kursskæring på 0,3 procent, hvorfor prognosen viser den rente, boligejeren reelt vil komme til at betale.

Når vi forventer, at renten på et F1-lån vil lande lidt højere end renten på et F3-lån, så skyldes det, at den reelle renteforskel i øjeblikket er meget lille, samtidig med at kursskæringen har større betydning for et 1-årigt end et 3-årigt lån, da man på et 3-årigt lån kan smøre gebyret ud på flere år.

F1-renten forventes at lande lidt højere end sidste år

Ved auktionen for ét år siden landede de tilsvarende renter på et F1-, F3- og F5-lån på hhv. 0,43 pct., 0,70 pct. og 1,31 pct.

Vi forventer således, at renten lander lidt lavere på både F3- og F5-lånet end ved auktionen for ét år siden, mens vi forventer en anelse højere rente på F1-lånet. Men eftersom vi stadig befinder os på et historisk lavt niveau, bør smilet ikke falme hos F1-lånerne af den grund.

Boligejerne, der allerede i dag har et F3 eller F5-lån, bør sætte det helt store smil op. For 3 hhv. 5 år siden landede F3- hhv. F5-renten nemlig på 1,57 pct. hhv. 3,25 pct., hvorfor boligejere med sådan et lån står til et ganske pænt ydelsesfald.

Så meget betyder renteændringen for boligejeres økonomi

Holder vores renteprognose stik, betyder det, at en boligejer med et F1-lån med afdrag på 1 mio. kr., vil få en ydelse på 3.440 kr. om måneden efter skat. Det er præcis det samme, som i 2014. For et tilsvarende lån med afdrag stiger ydelsen fra 870 kr. til 910 kr. i 2015. Det må betragtes som en moderat stigning.

For en boligejer med F3-lån optaget for 3 år siden falder ydelsen fra nu 3.800 kr. i 2014 til 3.580 kr. i 2015, såfremt lånet er med afdrag og fra 1.450 kr. til 800 kr., såfremt lånet er uden afdrag. Ydelsen på et F5-lån optaget for 5 år siden falder fra 4.410 kr. til 3.860, hvis lånet er med afdrag og fra 2.380 kr. til 910 kr., såfremt lånet er uden afdrag.

Den helt store vinder af auktionen forventes derfor at blive boligejere med F5-lån, som står en fremgang i deres rådighedsbeløb på ikke mindre end 6.530 kr. i 2015 pr. lånt million, hvis lånet er med afdrag, og 17.600 kr., hvis lånet er uden afdrag. Det vil for langt de fleste familier være en mærkbar fremgang i deres årlige rådighedsbeløb.

Plan for den kommende auktion

Nordea Kredit: afholdes 17. november til 21. november 2014
RD: afholdes 17. november til 21. november 2014