Nordea sætter fokus på afkast med ansvar

Stora-Enso-Plantations-with-Intercopping-Spacing-Nong
13-01-15 10:00 | Investering

Afkast med ansvar er udgangspunktet for den måde, Nordea investerer på. Det sættes der fokus på, når Nordea Invest i dag holder konference på Axelborg i København om ansvarlige investeringer.

Her vil en række prominente navne holde oplæg. Blandt dem tidligere EU-klimakommissær Connie Hedegaard og den anerkendte professor Ian Golding.

- Der har været stor interesse for at deltage, og vi glæder os til at sætte ansvarlige investeringer på dagsorden. Samtidig giver konferencen et godt afsæt for et spændende 2015 på dette område, hvor vi i slutningen af februar kommer med to nye fonde i Danmark (Starfonde), siger Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest.

I dag er ansvarlige investeringer ikke længere en modsætning til gode afkast. Tværtimod kan det give et bedre risikojusteret afkast at investere i virksomheder, der opfører sig ansvarligt. Den holdning breder sig også blandt kunderne, som i stadig højere grad efterspørger denne type produkter.

Grundsten i Nordeas investeringsstrategi

Målt i et europæisk perspektiv er Nordea med helt fremme, når det handler om arbejdet med ansvarlige investeringer, fordi der arbejdes meget struktureret med ansvarlighed i alle dele af investeringsprocessen.

Ud over at få screenet alle investeringer går Nordea aktivt ind og tager en række dialoger med virksomheder, hvor der har vist sig at være udfordringer. Frem for blot at sælge ud, forsøger Nordea som stor og betydningsfuld investor at få virksomheder til at ændre adfærd og rette op på deres fejl og mangler.

- I Nordea ser vi ”engaging” – altså dialog og involvering – som den bedste måde, at føre virksomheder, som vi investerer i, på rette vej. Og tro mig, der lyttes, når vi er rundt, og der kommer konkrete resultater ud af det. Gør der ikke det, tager vi konsekvensen og ekskluderer. Det er det, vi kalder afkast med ansvar, hvilket er en grundsten i hele vores investeringsproces, siger Allan Polack, chef for Nordea Asset Management, der også holder oplæg på konferencen.

Få mere at vide om på Nordeas store arbejde indenfor ansvarlige investeringer på http://esg.nordea.com/.