Begge hænder på investerings-rattet

18-03-15 13:30 | Investering

Nordeas nye seniorstrateg Tine Choi Danielsen advarer investorerne. Det går ganske vist godt på aktiemarkederne, og udsigterne er lyse. Men jagten på afkast skal holdes i stramme tøjler, lyder hendes anbefaling.

Risikostyring. Det er ifølge Nordeas seniorstrateg Tine Choi Danielsen nøgleordet for investorer i det nuværende investeringsmiljø. Derfor anbefaler hun investorer til at rebalancere deres porteføljer og tage toppen af deres risiko.

- Vi har haft seks år med aktieoptur, og udsigterne er stadig lyse med opsving i USA og europæisk økonomi på vej frem. Men investorerne skal altså ikke stirre sig blinde på de høje afkast, som aktierne især har givet i årets første måneder. Der er stadig advarselslamper, der blinker i blandt andet USA. Det er derfor vigtigt for investorerne, at de stadig tager risikoen alvorligt , fortæller Tine Choi Danielsen.

Usikkerheder efter 6 års aktieoptur

De seneste seks år har de globale aktiemarkeder mere eller mindre været én lang aktieoptur. Og selv om historiske data viser, at opturen sagtens kan vare dobbelt så længe, så mener Tine Choi Danielsen ikke, at man skal satse alle sine sparepenge på det. Omvendt skal man heller ikke blive bange, forklarer hun. Nøglen hedder risikostyring og -spredning og at holde begge ben på jorden. Også selv om det er svært i et marked, hvor aktier synes at være det eneste aktiv, der reelt har udsigt til at kunne give positive afkast.

- Alternativet til aktier er svært at finde, og derfor kan mange investorer have svært ved at vælge aktierne fra. Og det er da også vigtigt, at man ikke sælger ud af aktierne. Vi har trods alt haft mange gode år, og opturen kan sagtens fortsætte. Men i det miljø vi befinder os i så er risikostyringen alfa omega, fortæller hun.

Hold fast i overvægt af aktier

Senest har Nordea anbefalet sine kunder at vægte ned i aktier – og dog samtidig fastholde en overvægt i den risikable aktivklasse. I dag anbefaler Nordea at være 5 pct. overvægtet i aktier – tidligere i år lød anbefalingen 10 pct. Pengene fra salget af nogle af aktierne i porteføljen skal dog ikke gå til obligationer i stedet, fortæller Tine Choi Danielsen.

- Renterne på obligationer er i dag så lave, at det er svært at se, hvordan man som investor kan få et attraktivt afkast. Derfor anbefaler vi at undervægte obligationer og i stedet sætte 5 pct. af porteføljen i kontanter, fortæller Tine Choi Danielsen.

Kontanter på sidelinjen giver muligheder

Kontante indskud på en almindelig bankkonto giver dog ikke meget afkast, indrømmer Tine Choi Danielsen. Men placeret på sidelinjen kan man lynhurtigt få pengene ud at arbejde igen, hvis de potentielle bump på vejen driver over.

- Det handler jo om at balancere sin portefølje i forhold til risikoen. Vi er klar over, at investorerne ikke får noget afkast af deres kontantbeholdning. Men der er en god sikkerhed. Og vi ser trods alt nogle faresignaler på aktiemarkederne, som vi ikke bør ignorere. Lad os håbe, at aktiemarkederne fortsætter opturen – det forventer vi. Men vi kan på den anden side ikke udelukke, at vi kan få skuffelser, og derfor kan vi ikke anbefale kunderne at ligge alt for tungt i aktier, siger Tine Choi Danielsen.

FED kan skabe usikkerhed med renteforhøjelse

Af usikkerhedsmomenter peger hun på, at indtjeningsestimaterne for amerikanske selskaber er meget lave, og fortsætter dollarstyrkelsen/euro-svækkelsen kan de meget lave forventninger meget vel blive en realitet, ligesom risikofyldte aktiver kan få et chok, hvis den amerikanske centralbank FED vælger at hæve renten tidligere end forventet.

- Markederne har tidligere indregnet, at den første renteforhøjelse først kom sidst på året, men efter den seneste beskæftigelsesrapport er indprisningen rykket til juni-september, og det har ramt aktierne negativt. Det viser, hvor følsomme markederne er over for de enkelte nøgletal, og at der er masser af plads til usikkerhed og fald på markederne, hvis FED forhøjer renten tidligere end forventet, fortæller Tine Choi Danielsen. Omvendt peger hun på, at det modsatte groft sagt er tilfældet i euroområdet.

- Der er ikke meget tvivl om den pengepolitiske linje og den økonomiske udvikling i Europa, og ECB’s nye vækst- og inflationsprognose understøtter vores anbefaling på europæiske aktier, fortæller Tine Choi Danielsen.