Hund og marsvin – eller et klippekort til Zoo?

31-03-15 14:38 | Daglig økonomi

Over halvdelen af de danske børnefamilier har ét eller flere kæledyr, viser en undersøgelse som TNS Gallup har udført for Nordea. Rigtig mange kæledyr får et hjem, fordi de er gratis. Men spørger man Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen bør vi fokusere på de løbende udgifter – og det løber op.

”MOAAR? Må vi ikke få en hundehvalp?”. Spørgsmål har med sikkerhed forladt dine læber, da du var barn. Og er du selv forælder har du højst sandsynligt været udsat for velmente løfter som ”den kan bo på mit værelse” og ” jeg skal nok passe den”. Du har givetvis lagt ud med strategisk at feje forespørgslerne af vejen med lange forklaringer om regnfulde lufteture, stinkende kattebakker, akvarier der skal renses, og sætninger som ”slanger er ikke kæledyr!”.

-  Men vi ved det. Og endnu engang bliver vi bekræftet: Børn er benhårde forhandlere. Og når ungerne overbevisende har fodret en tøjhund i en HEL uge og lavet amager-halshug-ed på at være dyreansvarlig på fuld tid – så smelter hjertet, og vi siger ja, siger Ann Lehmann Erichsen.

De fleste børnefamilier har kæledyr

Hos 27 pct. af de danske børnefamilier bor en kat og 23 pct. har en hund. Omkring en femtedel har enten fugl, kanin, marsvin eller andet pattedyr og i hvert tiende hjem er der dyr i akvarier eller terrarier. Det viser en undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Nordea.

- Der er uden tvivl mange sjove timer i selskab med familiens kæledyr, men de kræver en indsats fra dig – tidsmæssigt og økonomisk, siger Ann Lehmann Erichsen.

Mange kæledyr får nyt hjem, fordi de ikke koster noget. Fire ud af ti kattekillinger er en foræring, mens det gælder for én ud af tyve hunde.

-  Men inden du lader dig forføre at bedende børneøjne og en lav anskaffelsespris, bør du skænke økonomien en tanke. Kæledyr er og bliver en massiv udgift – og den er større end mange tror. En gennemsnitlig hund eller kat skal have kost og logi i 12-15 år. Oveni maden kommer dyrlægeregninger, feriepasning og meget andet, som samlet kan løbe op i betragtelige beløb, siger Ann Lehmann Erichsen.

Anskaffelsesprisen for en hund er i gennemsnit 5.520 kr., mens det for katte ligger på 1.450 kr. snit. Regner man på kost og logi, koster hunden gennemsnitligt 6.140 kr. om året, og katten koster 4.040 kr. om året. Ser man på den samlede levetid får hunden dermed et prisskilt på 80.000 kr., og katten koster samlet 52.500 kr.

-  Så har man en beskeden økonomi, kan man som alternativ købe et årskort til Zoo. Det koster 440 kr. pr. voksen og 275 kr. pr. barn og inkluderer ingen forpligtigelser, anbefaler Ann Lehmann Erichsen.

Læs undersøgelsen Kæledyr koster