Græske banker lukket

29-06-15 10:56 | Samfundsøkonomi

Vi rådgiver kunder, der skal til Grækenland, til at tage kontanter (euro) med, så man er sikker på at kunne betale for diverse fornødenheder.

Der er usikkerhed om den finansielle situation i Grækenland, og efter en beslutning fra Grækenlands finansielle stabilitetsråd har bankerne været lukkede siden mandag 29. juni. Bankerne vil sandsynligvis være lukkede i flere dage, og der er en risiko for, at de ikke åbner i den nærmeste fremtid. Desuden er der indført visse begrænsninger på, hvor mange penge der kan hæves i pengeautomater. Samtidig er der også en risiko for, at pengeautomaterne løber tør for kontanter.

Er du på vej til Grækenland?

Dit kreditkort burde teknisk set fungere som normalt, men du skal være klar over, at situationen i Grækenland kan betyde, at færre forretninger accepterer betalinger med kort.

Generelt rådgiver vi kunder, der skal til Grækenland, til at følge eventuelle anbefalinger fra Udenrigsministeriet. Der er indført visse begrænsninger på, hvor mange penge der kan hæves i pengeautomater, og samtidig er der også en risiko for, at pengeautomaterne løber tør for kontanter.

Overvejer du at foretage pengeoverførsler til Grækenland?
Grækenland har besluttet at holde bankerne lukkede og indføre kapitalkontrol på pengeoverførsler til udlandet. I den nuværende situation kan det ske, at pengeoverførsler til Grækenland bliver forsinket, stoppet eller indefrosset, eller at de i værste fald går tabt, eftersom der er risiko for, at de græske banker ikke åbner i den nærmeste fremtid. Vi råder derfor til omhyggeligt at overveje nødvendigheden af at overføre penge til Grækenland, så længe der er usikkerhed om den finansielle situation i landet.