Investorerne skifter fokus efter græsk drama

Euro-Greece
22-07-15 10:47 | Investering

Efter en periode hvor finansmarkederne har fokuseret mere eller mindre udelukkende på Grækenland er det nu tid til at vende blikket tilbage mod udviklingen i verdensøkonomien. Chefstrateg i Nordea, Bjarne Breinholt Thomsen, gør status.

Hvad er status på situationen i Grækenland?

Efter en turbulent periode i Grækenland lader det til, at der nu falder mere ro over situationen. Det græske ja til reformerne fra det græske parlament i onsdags var første bevis på, at Grækerne er villige til at gøre, hvad der skal til.

Mandag betalte grækerne et lån fra Den Internationale Valutafond (IMF) og den Europæiske Centralbank (ECB) tilbage, og de græske banker genåbnede. Alt i alt flere positive takter, der viser, at der begynder at falde mere ro på.

Hvordan reagerer investorerne på Grækenlands nye velvilje?

Som ventet har investorerne reageret positivt på den græske aftale. Globale aktier steg i sidste uge 5 pct. svarende til, hvad man som investor normalt må forvente at få i afkast på et halvt år.

Det hjemlige danske aktiemarked målt ved OMXC20-indekset satte ny rekord i sidste uge, og år til dato er de danske aktier nu steget med over 30 pct. Det understreger endnu engang, at man skal være varsom med at skifte strategi, når det ser sortest ud. Man kommer alt for let til at stå uden for markedet, når det vender, og når det sker, går det som regel stærkt.

Hvad bliver vigtigt for investorerne i den kommende tid?

Den kommende tid vil det være væksten, centralbanker og selskabernes regnskaber, der tager teten og kommer til at styre retningspilen på de finansielle markeder. Udsigterne er ganske lovende, men investorerne må indstille sig på lave afkast.

Væksten er på rette spor efter en svag start på året, men 2015 bliver ikke så stærkt som tidligere ventet. Opsvinget bliver mere selvdrevet anført af de mere udviklede lande, mens Brasilien og Rusland bliver taberne.

Centralbankerne sikrer rigelig likviditet og historiske lave renter. Den Europæiske Centralbank (ECB) og Bank of Japan (BoJ) er i førersædet, mens den amerikanske centralbank (Fed) påbegynder renteforhøjelser i september. Samlet set fører de en ekstremt lempelig pengepolitik, og vi vil se en tiltagende, men fortsat lav inflation.

Den amerikanske regnskabssæson er derudover småt kommet i gang, og regnskaberne har indtil videre generelt været pæne.

Ryger Grækenland nu helt ud af investorernes fokus?

Nej. Grækenland har stadig enorme udfordringer, og de kommer helt sikkert til at stjæle overskrifterne igen. Aftalen med kreditorerne ændrer ikke ved den håbløse økonomiske situation Grækenland står i.

Der er ikke mange vækstfremmende tiltag i planen, tværtimod må man indstille sig mere på recession, stigende arbejdsløshed osv. Den græske regeringsleder Alexis Tsipras har mistet opbakningen fra sit eget parti inkl. flere af ministrene, og den politiske situation er ekstremt usikker.