Hvad skal du huske, når du bytter gaver?

28-12-15 8:00 | Daglig økonomi

Hvad er forskellen på bytteret og returret?
Bytteret giver kun ret til at vælge andre varer i butikken, mens returret giver dig ret til at få pengene tilbage.

Hvad er det første, man skal undersøge, hvis man gerne vil returnere en gave?
Du skal først og fremmest finde ud af, om gaven er købt i en butik eller købt på nettet. Som udgangspunkt er der nemlig ikke ret til at returnere ting, der er købt i en butik, med mindre butikken selv giver denne ret som en service. Og det er der mange butikker, der gør, og de skriver det som regel på bonnen eller på byttemærket.

Er reglerne for fortrydelsesret på nettet anderledes?
Ja, der er altid fortrydelsesret for varer og gaver købet på nettet. Det er nemmest, hvis du får fat i gavegiver og sender gaven retur ad den vej, da firmaet som regel fører beløbet tilbage til køberens, altså gavegivers, konto. Og varen skal selvfølgelig være i orden. Du må normalt gerne have prøvet varen, men ikke taget den i brug.

Hvad skal man huske, inden man bytter en gave?
Hvis der er byttemærke på gaven, så skal du huske at bytte gaven inden fristen udløber. Hvis du ikke overholder byttefristen, er det bare ærgerligt. Er der ikke byttemærke, skal du have bonnen med ned i butikken for at kunne bytte varen eller få pengene tilbage. Varen skal naturligvis også være i orden, hvis du vil aflevere den i butikken. Det duer ikke, hvis du har brugt varen eller klippet mærkerne af.

Kan man returnere et gavekort, og hvornår udløber det?
Nej, du kan ikke forvente at få pengene udbetalt, hvis butikken ikke har varer, der falder i din smag, eller tidsfristen er ved at udløbe. Gavekort gælder i tre år, medmindre der er oplyst en kortere frist på kortet. Det bedste, du kan gøre med et gavekort, er at tjekke, hvor længe det gælder og så se at få det brugt i en fart, helst allerede i løbet af et par måneder, inden du glemmer, at du har det. Mange gavekort ender i glemmebogen, og det er synd, for så er alle pengene spildt.

Hvad hvis man er så uheldig, at butikken eller firmaet går konkurs?
Hvis butikken skifter ejer eller går konkurs, kan pengene være tabt eller være meget svære at få tilbage. En ny butiksejer har nemlig ikke pligt til at honorere gavekortet fra en tidligere ejer. Hvis firmaet går konkurs må du nøjes med at anmelde kravet i konkursboet, og det vil i praksis betyde, at pengene er tabt.