Trods tumult: Derfor stiger aktierne igen i år

03-02-16 13:50 | Investering

Den dårlige start på 2016 varer ikke ved. Kurstabene har ganske vist været markante, men de har ikke været af en størrelse, som ligger uden for, hvad man kan forvente sig i et normalt år, det vil sige et år, hvor økonomierne er i ekspansion.

Sådan lyder vurderingen fra Nordeas seniorstrateg Tine Choi på spørgsmålet om, hvordan hun ser det kommende investeringsår. Hun forudser, at aktierne vil fortsætte med at rette sig og forventer et afkast på 8-12 procent for danske investorer over de næste 12 måneder. Herunder fremsætter hun syv gode grunde til at holde fast i en overvægt af aktier i sin portefølje.

Syv grunde til at holde fast i aktierne

1. Den globale vækst bliver holdt oppe af de udviklede økonomiers stabile vækstudsigter, hvor især privatforbruget vil drive væksten efter års venten
  2. Der er ingen store investerings- eller prisbobler i de udviklede økonomier – energisektoren i USA er undtagelsen, men den er for lille til at vælte korthuset
  3. Kina undgår en hård opbremsning, fordi regeringen har midlerne til at styre økonomien for at sikre politisk stabilitet