Nordea lancerer ny bæredygtighedsstrategi

16-02-16 12:15 | Samfundsansvar | Nordea

"I mange år har vi arbejdet med at tage ansvar for vores påvirkning af samfundet og miljøet i vores forretning, men vi ønsker at gøre mere. Som den største finanskoncern i Norden spiller vi en væsentlig rolle som katalysator for økonomisk succes i samfundet. Vi har konkluderet, at vores bæredygtighedsprogram skal være rettet mod samfundsmæssige udfordringer, hvor vi har de relevante kvalifikationer og den nødvendige ekspertise", siger Kristiina Oja, fungerende leder af Sustainability.

Vi har defineret tre fokusområder for vores nye ambitioner inden for bæredygtighed: Vi ønsker at fremme bæredygtig økonomisk fremgang, sprede viden om privatøkonomi og sikre, at vi har en mangfoldig medarbejderstab. Tiltag, der bidrager til vores nye bæredygtighedsstrategi, har høj prioritet i hele Nordea.

Tiltag i 2015
Den nye strategi og Nordeas tiltag i 2015 præsenteres i vores ottende bæredygtighedsrapport. Højdepunkterne fra 2015 inkluderer:

• Vi har styrket vores compliance-kultur og vores indsats i bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet.
  • Vi ønsker at have en positiv indvirkning på samfundet og miljøet. Ved aktiv dialog med de selskaber, vi investerer i, de kunder, vi finansierer, og de leverandører, vi foretager indkøb hos, tager vi ansvar for vores forretningsbeslutninger.
  • Vi har et mål om at være CO2-neutrale ved at udligne egen udledning fra driften. Det mål nåede vi i slutningen af 2015.
  • Medarbejdere i Nordea har gjort en forskel ved at dele deres viden og undervise i privatøkonomiske emner i alle de nordiske lande. I løbet af året leverede vi frivilligt arbejde i over 5.200 timer, og vi har ambition om at bidrage mere i 2016.
  • Vi fortsatte bestræbelserne på at få flere kvindelige ledere i Nordea.

Du kan finde vores bæredygtighedsrapport, et detaljeret Global Reporting Initiative-indeks (GRI-indeks) og vores faktabog om bæredygtighed på nordea.com. Materialet er kun tilgængeligt på engelsk. Årsrapporten fra 2015, som vi også har offentliggjort i dag, kan du ligeledes hente på nordea.com.