Tag gevinst hjem i usikkert marked

07-03-16 16:15 | Opsparing | Investering

De seneste ugers kraftige kursstigninger på aktiemarkedet skal bruges til at tage gevinst hjem, lyder rådet fra seniorstrateg Tine Choi. I Nordea vurderer vi fortsat, at der ikke er en recession på vej, men usikkerheden fortsætter, ligesom virksomhedernes indtjeningsestimater er nedadgående.

Et helt års afkast på 14 dage. Det er stort set resultatet af udviklingen på de globale aktiemarkeder de seneste uger. Dermed er den katastrofale start på året næsten indhentet med stigninger i globale aktier på 10 procent siden midten af februar – og cirka 12 procent for danske aktiers vedkommende. Derfor er det nu tid til at høste gevinsterne ved at have holdt fast gennem den udfordrende start på året, lyder det fra seniorstrateg Tine Choi, der anbefaler at sænke overvægten af aktier fra 5 procent til en neutral vægt.

”Vi har haft en helt vild rutsjebanetur på aktiemarkederne indtil videre i år, hvor udsvingene har været enorme, og de første uger af året startede med fald på fald. Nu har vi stort set indhentet den svage start på året og fået solide kursstigninger de seneste uger. Derfor anbefaler vi vores kunder at tage toppen af risikoen og tage lidt gevinst hjem på ryggen af disse stigninger”, fortæller Tine.

Ifølge Tine Choi giver det god mening lige nu at have mindre risiko i porteføljen. Usikkerheden i markedet fortsætter nemlig, ligesom udsigterne for virksomhedernes indtjening er svækket siden årets start. De globale vækstudsigter er blevet svagere, og samtidig kan vi konstatere, at pengepolitikken har mistet noget af sin effekt hos investorerne. Væksten er ifølge Tine Choi dog tilstrækkelig til at undgå recession, og markedet har i øjeblikket indregnet en svagere vækst, end de økonomiske data tilsiger. Derfor er der stadig et attraktivt potentiale i aktier, vurderer Tine.

”Vi har ikke mistet troen på aktierne, og vi ser ikke en recession på vej. Der er stadigvæk potentialet i aktierne, og en neutral vægt af aktier i porteføljen er stadig fuld eksponering mod aktier. Men nedjusteringen fra en overvægt på 5 procent skyldes, at usikkerheden er steget, og indtjeningsudsigterne er blevet forringet siden årets start”.