Kommentar til medieomtale af Nordea International Private Banking

03-04-16 16:00 | Nordea

Opdateret 21.30: Nordiske medier undersøger i øjeblikket skatteunddragelse via selskaber etableret i Panama. Søndag aften bragte politiken.dk en artikel og Danmarks Radio sendte et program om emnet. Her blev Nordea International Private Banking i Luxembourg portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder.

I forbindelse med påstandene om Nordea i de danske medier, som også forventes at blive fremsat i andre nordiske medier, ønsker vi at tydeliggøre følgende:

• Nordea følger alle regler og love på dette område. Vi vil ikke acceptere at blive misbrugt til skatteunddragelse. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skattemæssige konstruktioner, der kan anses som skatteunddragelse. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, de skal.

• For at forhindre misbrug til skatteunddragelse begyndte Nordea International Private Banking i Luxembourg i slutningen af 2009 at træffe proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Ikke alle kunder brød sig om den tilgang, og derfor er antallet af kunder med denne type konstruktioner gradvist blevet nedbragt siden 2009.  Med OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der gælder fra 1. januar i år, indberettes de samlede beløb på kundernes konti desuden automatisk til skattemyndighederne.

• Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning.  I disse tilfælde har Nordea en række processer og kontroller, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til de relevante skattemyndigheder.

Nordea International Private Banking råder langt størsteparten af kunderne til ikke at bruge offshore-selskaber, og vi accepterer under ingen omstændigheder konstruktioner, der ikke er gennemsigtige i forhold til de relevante skattemyndigheder. På vegne af en række kunder har Nordea International Private Banking i Luxembourg varetaget den administrative kontakt med selskaber i Panama.

Read more news

Deleøkonomi er mest noget, vi taler om

Samfundsøkonomi

Det varer nok mange år, før Danmark bliver et mekka for deleøkonomi.

Husk kontanter, hvis du skal bruge penge natten til søndag dansk tid

Nordea

Hvis du skal bruge penge natten til søndag dansk tid, så medbring kontanter. Vores systemer bliver opdateret mellem kl. 02 og 03.30 den 18.9. på grund af nød...

Kritisk TV2-program om valuta-hvidvask i Danmark

Pressemeddelelse Nordea

En TV2-dokumentar sætter i aften fokus på mindre danske vekselkontorer, der er dømt for hvidvask. Nordea involveres i programmet som leverandør af 500-eurose...

Nordea inviterer til Case Competition

Nordea

32 studerende får i løbet af to intense dage mulighed for at komme bag kulisserne i Nordens største bank.

Forkert dato i brev om opdatering af kundeoplysninger

Nordea

I brevet er vi ved en fejl kommet til at trykke udløbsdatoen på en kode omvendt, så måned og dato fremgår forkert.