Kommentar til medieomtale af Nordea International Private Banking

03-04-16 16:00 | Nordea

Opdateret 21.30: Nordiske medier undersøger i øjeblikket skatteunddragelse via selskaber etableret i Panama. Søndag aften bragte politiken.dk en artikel og Danmarks Radio sendte et program om emnet. Her blev Nordea International Private Banking i Luxembourg portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder.

I forbindelse med påstandene om Nordea i de danske medier, som også forventes at blive fremsat i andre nordiske medier, ønsker vi at tydeliggøre følgende:

• Nordea følger alle regler og love på dette område. Vi vil ikke acceptere at blive misbrugt til skatteunddragelse. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skattemæssige konstruktioner, der kan anses som skatteunddragelse. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, de skal.

• For at forhindre misbrug til skatteunddragelse begyndte Nordea International Private Banking i Luxembourg i slutningen af 2009 at træffe proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Ikke alle kunder brød sig om den tilgang, og derfor er antallet af kunder med denne type konstruktioner gradvist blevet nedbragt siden 2009.  Med OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der gælder fra 1. januar i år, indberettes de samlede beløb på kundernes konti desuden automatisk til skattemyndighederne.

• Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning.  I disse tilfælde har Nordea en række processer og kontroller, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til de relevante skattemyndigheder.

Nordea International Private Banking råder langt størsteparten af kunderne til ikke at bruge offshore-selskaber, og vi accepterer under ingen omstændigheder konstruktioner, der ikke er gennemsigtige i forhold til de relevante skattemyndigheder. På vegne af en række kunder har Nordea International Private Banking i Luxembourg varetaget den administrative kontakt med selskaber i Panama.

Read more news

Trump-tryk på aktier og dollar

Nordea podcasts Nordeas podcasts

Hør chefanalytiker Anders Svendsens vurdering af Trump-effekten på finansmarkederne, og hvor Trumps ord har særlig stor – og skæbnesvanger - betydning.

Unge start-ups får et skub på vejen

Samfundsansvar

Nordea tilbyder besøg i skoleklasserne og rådgivning på de messer, som arrangeres af Company Programme, Fonden for Entreprenørskab.

Nordea får plads i Komitéen for god Selskabsledelse

Samfundsansvar

Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest, er blevet udpeget som medlem af Komitéen for god Selskabsledelse.

Nordea Podcast: God aktiestart på 2017

Nordea podcasts Investering Nordeas podcasts

Positiv aktiestart, højere råvarepriser og stigende optimisme - hold øje med Trump og Yellen

Grønt lys for fusionsplaner i Nordea