Nu ruller milliarderne ned over investorerne

25-04-16 16:00 | Investering

Det er udbyttetid, og i år udbetaler de danske virksomheder med Novo Nordisk i spidsen godt 44 mia. kr. i udbytte til aktionærerne. Geninvestering af udbytterne er en god ide, men ikke nødvendigvis i samme selskab – specielt ikke når det drejer sig om danske selskaber.

Milliarderne triller i disse uger ind på investorernes konti, og de danske børsnoterede selskaber er igen i år klar med de store checkhæfter til aktionærerne. Samlet set udbetaler selskaberne i det danske KAX-indeks 44,3 mia. kr. i år med medicinalgiganten Novo Nordisk i spidsen. Diabetes-selskabet udbetaler alene 12,9 mia. kr. til sine aktionærer.

Men også flere andre af de store selskaber er klar med rede penge. Danske Bank udbetaler 8 mia. kr., A.P. Møller – Mærsk sammenlagt 6,5 mia. kr. trods udfordringer med både olieprisen og lave fragtrater. Pandora sender 1,5 mia. til deres investorer som tak for lån af kapital, mens også Vestas udbetaler 1,5 mia. kr.

Ned i andel af danske aktier
Ifølge seniorstrateg i Nordea Tine Choi er udbytterne en naturlig og integreret del af aktieinvesteringer. Derfor bør investorer også være opmærksomme på at få brugt udbytterne optimalt i forhold til geninvestering.

”Udbytterne er en kærkommen lejlighed til at se sin portefølje igennem og få den justeret. Året har været særdeles turbulent, og det kan være, at nogle investorer skal have justeret deres beholdning af enten aktier eller obligationer”, siger Tine.

Derudover peger hun på, at mange danske investorer har en meget stor andel danske aktier i porteføljen. Derfor kunne udbytterne være en anledning til at se ud over landets grænser og få spredt risikoen ud ved at investere i europæiske eller globale aktier.

”Det er vigtigt at sprede sin risiko over flere forskellige sektorer og geografiske områder. Danske investorer har i mange år haft en tendens til at have en meget stor overvægt at danske aktier i porteføljen. Det er ikke altid optimalt i forhold til risikoen, og derfor kan årets udbytter være første skridt på vejen mod at få andelen af danske aktier lidt ned”, siger Tine.

Læs flere nyheder

Deleøkonomi er mest noget, vi taler om

Samfundsøkonomi

Det varer nok mange år, før Danmark bliver et mekka for deleøkonomi.

Husk kontanter, hvis du skal bruge penge natten til søndag dansk tid

Nordea

Hvis du skal bruge penge natten til søndag dansk tid, så medbring kontanter. Vores systemer bliver opdateret mellem kl. 02 og 03.30 den 18.9. på grund af nød...

Kritisk TV2-program om valuta-hvidvask i Danmark

Pressemeddelelse Nordea

En TV2-dokumentar sætter i aften fokus på mindre danske vekselkontorer, der er dømt for hvidvask. Nordea involveres i programmet som leverandør af 500-eurose...

Nordea inviterer til Case Competition

Nordea

32 studerende får i løbet af to intense dage mulighed for at komme bag kulisserne i Nordens største bank.

Forkert dato i brev om opdatering af kundeoplysninger

Nordea

I brevet er vi ved en fejl kommet til at trykke udløbsdatoen på en kode omvendt, så måned og dato fremgår forkert.