Kommentarer i forbindelse med medieomtale af Nordea Rusland

05-06-16 20:00 | Nordea

Danske medier omtaler her til aften, at Nordeas ledelse i Rusland har offshore-konstruktioner. Vi bekræftede allerede i april over for de dansker medier, at medlemmer af den russiske ledelse har offshore-konstruktioner. Nordeas ledelse i Rusland og andre medarbejdere i Rusland med disse konstruktioner har indberettet relevante oplysninger til de russiske skattemyndigheder.

Vi hverken kan eller må kommentere på enkeltkunder. I forbindelse med de påstande om Nordea, der er fremsat i de danske medier, ønsker vi at komme med følgende præciseringer:

• Når vi indleder et nyt kundeforhold, gennemfører vi altid en omfattende kend-din-kunde-proces (KYC, 'Know Your Customer'), hvor vi også identificerer den egentlige ejer af aktiverne, så vi kan føle os sikre på, at det ikke drejer sig om hvidvask af penge. Desuden ønsker vi at føle os sikre på, at kunder indberetter alle aktiver til de relevante skattemyndigheder.
  • Under forudsætning af at alle krav er overholdt, er offshore-selskaber en fuldt ud lovlig måde at strukturere formuer på og er udbredt blandt velhavende russere, herunder ledere i vores bank i Rusland. I Rusland er det helt almindeligt, og de russiske skattemyndigheder har standardregler for procedurer vedrørende skat.
  • Nordeas ledelse i Rusland har indberettet oplysninger vedrørende de sager, der er nævnt i medierne, til de russiske skattemyndigheder. Desuden er Rusland en del af OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der kom på plads fra 1. januar 2016, og som betyder, at alle relevante oplysninger automatisk vil blive indberettet til alle relevante myndigheder fra og med 2017.
  • Med et offshore-selskab kan russiske kunder eksempelvis opnå højere grad af fleksibilitet i forhold til at investere i udlandet, hvor selskabskonstruktionen bruges til at skabe en mere enkel juridisk ejerstruktur, uanset om der investeres i ejendomme, selskaber eller værdipapirer. Offshore-selskaber er desuden udbredt i forhold til arveplanlægning.
  • Vi har allerede meddelt, at Nordea Luxembourg i samarbejde med deres kunder afvikler samtlige konstruktioner med Mossack Fonseca. Det gælder naturligvis også de pågældende personer fra den russiske ledelse. Beslutningen er truffet, fordi vi ikke vil anses for at operere i en gråzone eller kædes sammen med selskaber, der anses for at operere i en gråzone.
  • Som vi tidligere har nævnt, inddrager vi naturligvis alle nye relevante oplysninger, vi får kendskab til, i vores interne undersøgelse. Fremkommer der oplysninger i den interne undersøgelse, der viser, at Nordea ikke har overholdt reglerne, er det naturligvis uacceptabelt, og det vil blive indberettet til de relevante myndigheder.