Nordea byder velkommen til startups fra hele verden

22-08-16 13:00 | Nordea | Digital banking

I denne uge tager Nordea i Norge imod 35 startups for at hjælpe dem med at udvikle deres fintech-ideer. I løbet af ugen bliver de bedste projekter udvalgt til at deltage i Nordeas Accelerator-program, der bliver skudt i gang senere på efteråret i Stockholm og Helsinki.

Over 200 virksomheder har ansøgt om at komme med i Nordea Startup Accelerator, som er et intensivt 12-ugers program, hvor en række startups får mulighed for at udvikle deres ideer sammen med Nordea og nogle af Nordens bedste fintech-eksperter. De 35 udvalgte startups kommer fra bl.a. fra lande som USA, Singapore, Indien, Danmark, Norge, Finland og Sverige.

”Det er fantastisk at se så stor en interesse. Og jeg er imponeret over bredden i ansøgerfeltet, både når det gælder deres ideer, og hvor i verden ansøgerne kommer fra,” siger Jan Sirich, leder af Experimentation & Learning i Nordea Digital Banking.

Det er anden gang, Nordea arrangerer Accelerator-programmet, som er det største af sin art i Norden. Efter opstartsugen i Oslo bliver ca. 20 teams udvalgt til at gå videre i Nordea Accelerator-programmet. De udvalgte startups kommer til at arbejde i Nordeas kontorer i Stockholm eller Helsinki.

”Programmet hjælper os med at identificere nye innovative muligheder. Vi arbejder målrettet med at udvikle gode digitale løsninger til vores kunder og har brug for at inddrage ekspertise og kreativitet også udefra. Denne gang fokuserer Nordea Startup Accelerator på ideer inden for ny teknologi som fx cognitive computing, kunstig intelligens og blockchain-teknologi. Men vi er også interesserede i andre områder, hvor ny teknologi kan hjælpe os med at tilbyde kunderne endnu bedre serviceydelser,” siger Jan Sirich.

Nordea arrangerede det første Accelerator-program i vinteren 2015-2016. De deltagende startups modtog over 600.000 euro i ny finansiering, og Nordea har fortsat sit samarbejde med to af dem (Jenny og Feelingstream).

Ligesom i første program er Nestholma Nordeas samarbejdspartner. IT-virksomhederne Tata Consultancy Services (TCS) og IBM er også til stede under programmet sammen med andre fintech-eksperter.

Læs mere på www.nordeaaccelerator.com

Følg os i Oslo på Twitter på @Nordeastartup eller #NordeaAccelerator

Vil du høre mere, er du velkommen til at kontakte:

Laurits Harmer Lassen, senior pressekonsulent, Nordea, 29 39 66 76