Kritisk TV2-program om valuta-hvidvask i Danmark

15-09-16 13:00 | Pressemeddelelse | Nordea

En TV2-dokumentar sætter i aften fokus på mindre danske vekselkontorer, der er dømt for hvidvask. Nordea involveres i programmet som leverandør af 500-eurosedler til vekselkontorerne, en praksis som banken dog stoppede for mere end halvandet år siden.

Hvidvask for millioner af kroner. Sådan lyder anklagen mod et par danske vekselkontorer i en TV2-dokumentar, der ventes at løbe over skærmen i aften kl. 20. I tv-programmet vil Nordea modtage kritik for vores rolle som forhenværende valuta-leverandør til vekselkontorer, der siden er blevet dømt for hvidvask.

Programmet fokuserer bl.a. på to retssager, der er ført mod indehaverne af nogle mindre vekselkontorer ved danske domstole. Der rettes blandt andet fokus på vekselkontorernes brug af 500-eurosedler.

TV 2-dokumentaren inddrager Nordea for at have leveret 500-eurosedler til vekselkontorerne uden at have de nødvendige procedurer på plads for at forhindre hvidvask. Programmet hæfter sig ved, at 500-eurosedler ofte benyttes af kriminelle netværk.

På den baggrund ønsker Nordea at tydeliggøre følgende:

• Siden marts 2015 har Nordea ikke handlet med 500-eurosedler, og fra samme tidspunkt stoppede vi med at tage imod nye kunder, der arbejder med valutaveksling eller pengeoverførsler. I dag er området helt nedlagt.

• Da vi blev opmærksomme på de operationelle risici på området, skred vi til handling. Vi traf beslutningen om at stoppe al handel med 500-eurosedler og trække os helt ud af markedet, fordi vi ikke på nogen måde ønsker at blive knyttet sammen med virksomheder, der opererer i gråzoner.

• Der er ingen tvivl om, at vi i dag ville ønske, at vi på et tidligere tidspunkt havde stoppet al handel med 500-eurosedler og nedlagt området. Det er vi kede af.

• Nordea tager skarpt afstand fra at blive brugt som platform for ulovligheder, og derfor er vi kede af, at vores navn bliver blandet ind i denne sag, da den nævnte praksis er fortid i banken.

• Vi gennemgår løbende vores forretningsgange for at sikre, at banken er en ansvarlig del af samfundet. Vi investerer løbende massivt i at forhindre, at banken bliver brugt til hvidvask, og vi har de seneste år tilført store ressourcer til området.

• Nordea har af flere omgange besvaret en række skriftlige spørgsmål fra produktionsselskabet bag udsendelsen. Vi har dog afvist at medvirke i tv- og telefoninterviews, da den kritiserede praksis er fortid i Nordea og har været det gennem længere tid.

Yderligere information:
Nordeas presseafdeling, tlf. 33 33 20 20.