Trump-sejr skaber usikkerhed på finansmarkederne

09-11-16 9:00 | Samfundsøkonomi

Demokratiet har talt, og USA's næste præsident hedder Donald Trump. Det vil give uro og usikkerhed og kursfald på aktiemarkederne.

Investorerne har ikke udsigt til de bedste dage på aktiemarkederne oven på Donald Trumps sejr ved præsidentvalget i USA. Nordea forventer, at globale aktier slutter året lavere end kursen lige før valget. Men vi forventer ikke markante fald efter den indledningsvise reaktion, da eventuelle indskrænkninger i handel med globale varer er begrænsede på den korte bane.

Chefstrateg Bjarne Breinholt Thomsen vurderer, at selv om aktiemarkederne vil tage et dyk på den korte bane, så vil verden gå videre med Donald Trump som amerikansk præsident.

”Trods usikkerhed her og nu, er det vores klare overbevisning, at selv med Trump i Det Ovale Kontor, går verden videre. Drivkræfter såsom stærke arbejds– og boligmarkeder samt lempelige finansielle vilkår har holdt den globale vækst oppe trods et historisk kollaps af olieprisen og energisektoren, og disse kræfter er intakte,” siger Bjarne Breinholt Thomsen.

Usikkerheden vil herske
Globale investorer vil imidlertid også på længere sigt være forsigtige med at kaste sig over aktier trods en lavere prissætning. Det skyldes den fortsatte (øgede) usikkerhed om både den konkrete politiske linje, og hvordan den præcist påvirker hhv. renter, valuta, indtjening og samspillet imellem dem. Trumps indstilling af rådgivere senest til januar bliver det første hint omkring hans politiske linje, hvilket kan være med til at reducere usikkerheden.

Finanspolitiske lempelser er et af de områder, hvor præsidenten kan få opbakning fra både demokrater og republikanere. Så decembers budgetforlig bør lykkes, og finanspolitikken vil dermed løfte væksten og understøtte selskabernes indtjening på den korte bane.

Derudover er der ifølge Bjarne Breinholt Thomsen grænser for, hvor meget Trump selv kan ændre som præsident.

”Der er grænser for, hvad Trump kan gennemføre uden om kongressen. Noget af det han selv kan påvirke er eksisterende love og budgetter samt visse handelsvilkår. Men en lang række mere afgørende politiske tiltag skal igennem kongressen, hvor Trump har ringe opbakning fra sine partifæller,” siger Bjarne Breinholt Thomsen.

Renteudsving på den korte bane
Fed (Den amerikanske centralbank) vil holde sig fra rentestigninger i det første stykke tid. Men meget tyder på, at rentekurven fastholder en vist stejlhed. Det skyldes, at flere af Trumps mulige politiske udspil kan presse de lange renter op. Investorerne vil kræve en øget risikopræmie for inflation pga. told, øget gæld som følge af ufinansierede skattelettelser og/eller et strammere arbejdsmarked, og det vil give udslag i højere renter.