Brexit-afstemning bliver en gyser – også for investorerne

20-06-16 10:00 | Samfundsøkonomi

Tik, tak, tik, tak … Tiden nærmer sig for briternes afstemning om fortsat medlemskab af EU, og der er langtfra faldet ro over gemakkerne. Hverken ja- eller nej-siden har fået afgørende fat i briterne, så der er udsigt til en gyser, når krydserne skal sættes 23. juni. Det smitter af på investeringsmarkederne, hvor aktierne bølger frem og tilbage, efterhånden som der kommer nye meningsmålinger ud. Tine Choi, seniorstrateg i Nordea, fastholder dog, at hun forventer at briterne vælger at blive i EU, selv om meningsmålingerne spår dødt løb.

”Det er stadig vores forventning, at briterne vælger at forblive i EU. Og dermed er der også lagt op til kursstigninger på de europæiske aktiemarkeder umiddelbart efter afstemningen. Og europæiske aktier har altså et attraktivt potentiale fremadrettet, og det ændrer den britiske afstemning ikke umiddelbart på,” siger Tine Choi om baggrunden for at holde fast i de europæiske aktier i porteføljen.

Netop det tætte løb mellem ja- og nejsiden giver dog meget usikkerhed. Og derfor kan Tine Choi også godt forstå, at mange investorer er nervøse. For uanset udfaldet af afstemningen vil man ifølge Tine Choi kunne aflæse det på både aktie- og obligationsmarkederne dagen efter. Der er dog risiko for større kursfald ved et ’nej tak’ fra briterne end der er mulighed for kursstigninger ved et ’ja tak’. Nordea har da også lagt en konservativ linje i sine anbefalinger op til afstemningen, selv om man anbefaler at holde fast i aktierne.

”Jeg kan sagtens forstå, at investorerne slet ikke bryder sig om denne her situation og at man trækker følehornene til sig. Vi har i en længere periode anbefalet en neutral vægtning i aktier og obligationer, og så har vi her i juni taget yderligere risiko ud ved at sælge ud af kreditobligationer, da det risikojusterede afkast ikke længere er attraktivt. I stedet har vi valgt at overvægte danske realkreditobligationer. Så alt i alt går vi ind i afstemningen med en konservativ risiko i vores anbefalinger,” fortæller Tine Choi.

Når hun ikke anbefaler at sælge ud af aktierne op til afstemningen, så skyldes det, at investorer bør tænke langsigtet med deres investeringer.  Og på den lange bane er det ikke en politisk afstemning, der afgør aktiekurserne, men virksomhedernes evne til at tjene penge.

”Og man skal huske på, at selvom usikkerheden vil ramme ved et britisk exit, så er Storbritannien stadig medlem de næste to år, mens forholdet til EU forhandles på plads. Og en svækkelse af det britiske pund vil understøtte de store britiske selskaber som har en stor eksport,” fortæller Tine Choi.

Tine Choi forventer, at et Brexit vil sende europæiske aktier ned med 5-15 pct. som følge af øget politisk risiko og usikkerhed, og at det vil ramme britiske aktier hårdest. Forbliver briterne i EU, vil investorerne drage et lettelsens suk og europæiske aktier vil umiddelbart stige, men mindre end de forventede kursfald ved et Brexit.