Nordea vælger partnere til nyt kernebanksystem

Three people look on screen
11-09-15 7:30 | Nordea

Som et vigtigt led i udviklingen af mere individuelle, enkle og bekvemme serviceydelser har Nordea underskrevet en aftale med to partnere om implementering af det nye kernebanksystem.

Digitaliseringen og den hurtige udvikling i kundernes præferencer mod at bruge online og mobile løsninger skaber store forandringer i banksektoren.

Det nye kernebanksystem er en vigtig del af Nordeas forenklingsprogram og skal være med til at imødekomme bankens 11 millioner kunders behov i fremtiden. Produkter og processer er ved at blive forenklet, og som led i programmet bliver de nuværende grundsystemer udskiftet med nye kernebank- og betalingssystemer i de kommende år.

Det nye kernebanksystem bliver implementeret med en løsning fra Temenos, mens Accenture er valgt som leverandør af integrations- og implementeringssupport.

- Vores kunder vil få gavn af de mere målrettede og enkle løsninger, når vi flytter fra de tidligere grundsystemer til én enkelt platform. Samtidig vil det gøre os i stand til at levere digitale løsninger hurtigere end i dag, og vi får en mere fleksibel og stabil platform, siger Jukka Salonen, leder af Group Simplification i Nordea.

Den nye platform omfatter lån, indlån og transaktionskonti for kunder i alle dele af banken og vil være baseret på en fælles arkitektur i alle fire nordiske lande.

Migreringen til den nye platform sker gradvist over de næste fire-fem år.