Nye priser på realkreditlån i Nordea

16-09-11 11:01 | Pressemeddelelse

Nordea er i lighed med andre ved at tilpasse sig til den kommende regulering af den finansielle sektor, som blandt andet indebærer øgede kapitalkrav.

Samtidig har de internationale ratingbureauer det seneste år øget kravene til realkreditinstitutterne for at få den bedst mulige rating, og også Nordea Kredit er blevet mødt med krav om at stille markant mere sikkerhed for realkreditlånene.

Den nye markedssituation øger Nordeas omkostninger. På den baggrund må Nordea derfor forhøje bidragssatserne på realkreditlån og tilslutter sig markedspraksis med indførelse af kursskæring ved refinansiering af rentetilpasningslån.

- Vi ønsker at fastholde Nordea Kredits høje rating, der sikrer en stabil og solid efterspørgsel på vores realkreditobligationer til gavn for kunderne. De ændrede priser ruster sammen med en række andre tiltag, herunder omkostningsreduktioner, Nordea til de nye krav og markedsvilkår, så vi også fremover kan tilbyde konkurrencedygtig realkreditfinansiering, siger Anders Jensen, leder af Banking Danmark i Nordea.

Stigningen er størst for lån med variabel rente, og mindst for lån med fast rente og afvikling. Prisændringerne afspejler omkostninger og risiko ved de enkelte låntyper.

Ændringen gælder eksisterende og nye realkreditlån og træder i kraft 1. januar 2012.

Bidragssatser, realkreditlån til ejerboliger - 1. januar 2012:
BelåningsgradTraditionelle
lån med fast rente og afdrag
Lån med variabel renteLån med
fast rente og
afdragsfrihed
Lån med både variabel rente og
afdragsfrihed
0-50 pct.0,37000,44400,42550,4625
50-80 pct.0,97001,16401,11551,2125
Fuld belåning0,59500,71400,68430,7438

For et realkreditlån med fast rente svarer det til en månedlig merudgift på 40-60 kroner efter skat pr. lånt 1.000.000 kroner. For lån med variabel rente svarer ændringen til 60-90 kr. pr. måned efter skat pr. lånt 1.000.000 kroner.

Yderligere oplysninger:
Claus Christensen, pressechef, tlf. 3333 1279