Nordea case competition afgjort

21-11-16 17:58 | Samfundsansvar | Awards

32 af Danmarks dygtigste studerende brugte et døgn på Nordeas hovedkontor i København i begyndelsen af november. De var udvalgt til den første Nordea Case Competition nogensinde.

De studerende havde 19 timer til at løse opgaven, som gik ud på at lave en strategi for, hvordan Nordea kan fastholde sin stærke position i det udfordrende bankmiljø. Casen havde særlig fokus på kapital- og likviditetskrav, regulering og lave renter. Før arbejdet gik i gang, var deltagerne blevet introduceret til opgavens vigtigste fokusområder af eksperter fra Nordea.
De studerende fik udleveret casen en tidlig torsdag eftermiddag og skulle aflevere klokken 9 morgenen efter. De fleste brugte hele natten i Nordeas hovedkontors lokaler på Christinansbro i København og afleverede kun få minutter før deadline. Tre timer senere gik de indledende præsentationer i gang og hele arrangementet kulminerede i en finalerunde foran over 100 tilskuere.

Vinderne løb af med en præmie på 20.000 kroner for deres løsning, der gik under navnet Nordea 360, creating a simple customer centric operating model. Holdet bestod af fire studerende, Arun Pradhan fra Aarhus Universitet, Jakob Brix fra Københavns Universitet og Kristoffer Strøberg og Thea Stensaker fra Copenhagen Business School.

- Vi valgte denne gruppe som vinder på grund af deres stærke analyse, hvor de udviste god forståelse for både Nordeas udfordringer og for banksektoren generelt. Gruppen var også i stand til at præsentere deres løsning på en imponerende og sammenhængende måde, sagde Kenneth Steengaard, Head of Markets FICC og formand for finalejuryen.

En god måde at engagere sig med studerende

Case competition-konceptet vinder for tiden kraftigt frem i popularitet blandt større virksomheder som en måde at interagere med de mest talentfulde studerende. Populariteten skyldes, at case competitions skaber værdi for både virksomheden og de studerende.

- At afholde en case competition er en god mulighed for at invitere unge, ambitiøse studerende ind, lære dem om banksektoren og samtidig give dem en mulighed for at prøve kræfter med en business case fra den virkelige verden. Derudover får de studerende også mulighed for at se Nordea an som potential arbejdsgiver. Det er en interessant og ny måde at vurdere talenter, der kunne blive en del af Nordea enten under eller efter deres studie, siger Signe Nelsson, Head of HR Danmark og en del af finalejuryen.

Vil du se hvordan dagene forgik? Tag et kig på videoen nedenfor.