Nordea med i banebrydende teknologisamarbejde

28-10-15 16:15 | Digital banking

Nordea er gået med i et internationalt samarbejde, hvor formålet er at udvikle næste generation af transaktionsnetværk inden for finansielle serviceydelser. Samarbejdet består af 25 internationale banker, herunder Nordea, Citi, Deutsche Bank, HSBC, Goldman Sachs, og selskabet R3.

Nordea har valgt at gå sammen med en lang række internationale banker om at udvikle fremtidens finansielle transaktionsnetværk, baseret på den såkaldte distributed ledger-teknologi.

En distributed ledger er en teknologi, hvor alle parter i et netværk kan dele information. Transaktioner bekræftes og noteres i en hovedbog – eller ledger – via en konsensusproces. Dermed bliver transaktionerne krypterede, mere sikre og meget hurtigere. Denne teknologi kan fundamentalt ændre den finansielle sektor og kan eksempelvis bruges inden for valutahandel, betalingsformidling, udstedelse af værdipapirer, indberetning til myndighederne og compliance.

Ideen bag partnerskabet er at udforske distributed ledger-teknologien med det mål at udvikle kommercielle applikationer og etablere en fælles standard og protokol for den globale finanssektor.

- Vi forsøger hele tiden at forbedre kundernes oplevelser hos os. Og som den største bank i Norden er det naturligt for os at gå med i et internationalt partnerskab for at udforske nye måder at drive bank på, siger Erik Zingmark, vicechef for Transaction Products og medlem af DLG’s styrekomite.

Flere eksperter fra Nordea vil deltage i udvikling, design og implementering af denne nye teknologi for at opfylde kravene til sikkerhed, pålidelighed, fleksibilitet og compliance.

- Ny teknologi driver fundamentale ændringer i både forbrugernes og virksomhedernes adfærd og krav. Vi vil skabe de bedste digitale oplevelser for vores kunder, og lige nu investerer vi i nye it-systemer og lovende ny teknologi for at være konkurrencedygtig under de nye forhold for bankvirksomhed. Derfor er dette et yderst relevant partnerskab for os, siger Erik Zingmark.

Fakta:

DLG
Distributed Ledger Group, DLG, er et partnerskab bestående af 25 globale banker: BBVA, Bank of America, Bank of New York Mellon, Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ Financial Group, Barclays, Citi, Commerzbank, Commonwealth Bank of Australia, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JP Morgan, Morgan Stanley, Mizuho, National Australia Bank, Nordea, Royal Bank of Canada, Royal Bank of Scotland, SEB, Société Générale, State Street, Toronto-Dominion Bank, UBS og UniCredit.

R3
R3-teamet består af erfarne folk fra finansverdenen, teknologer og it-entreprenører, der udgør en pulje af ekspertviden om de elektroniske finansielle markeder, kryptografi og digitale valutaer. R3 arbejder sammen med sine partnere i New York, London og San Francisco om at definere, designe og levere den næste generation af finansiel teknologi.

Hvad er distributed ledger?
Den bedst kendte distributed ledger er den, som crypto-valutaen Bitcoin er baseret på - ofte kaldet blockchain. Bitcoins blockchain er kun ét eksempel på, hvordan en distributed ledger fungerer. Der er siden kommet andre til – og mange flere er på vej.