Nordea jatkaa Nordea Jean Sibelius Orkesterin sponsorointia ja myöntää uuden 5000 euron kulttuuristipendin

17.02.10 11:55 | Lehdistötiedotteet

Nordea Jean Sibelius Orkesteri on Nordean tulevien vuosien merkittävin kulttuurisponsorointihanke. Sen tarkoituksena on antaa lahjakkaille nuorille muusikoille ainutlaatuista koulutusta ja soittokokemusta täysimittaisessa sinfoniaorkesterissa. Nuoria kouluttavat klassisen musiikin huippuammattilaiset. Uuden 5000 euron Nordea-stipendin saa viulisti Kreeta-Julia Heikkilä. Koulutushankkeen taiteellisena johtajana jatkaa kapellimestari Jukka-Pekka Saraste.

Nordea Jean Sibelius Orkesterin konserttitoiminta laajenee tänä vuonna. Orkesteri konsertoi perinteisen, syksyllä järjestettävän Finlandia-talon konsertin lisäksi keväällä Tampere-talossa. Myös huipputason kouluttajien joukko kasvaa. Heihin liittyy muiden muassa Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen professori, kapellimestari Markus Lehtinen.

- Tavoitteemme on antaa lahjakkaille nuorille suomalaisille muusikoille mahdollisuus konsertoida ja kouluttautua huippuolosuhteissa. Orkesterissa toteutuu Nordean Teemme sen mahdolliseksi -yritysfilosofia, Nordean markkinointijohtaja Thomas Pimenoff kommentoi.

Nordea perustaa tänä vuonna myös uuden 5000 euron Nordea-stipendin, jonka tarkoituksena on edistää lahjakkaan nuoren opiskelua ja kehitystä muusikon uralla. Stipendiaatin valinnan on tehnyt koulutushankkeen taiteellinen johtaja Jukka-Pekka Saraste yhdessä orkesterin muun koulutusorganisaation kanssa.

Stipendi myönnetään viulisti Kreeta-Julia Heikkilälle. Tällä hetkellä Sibelius-Akatemiassa ja syksystä 2010 lähtien Lontoon Royal College of Music’issa opiskeleva Heikkilä on yksi Suomen lupaavimmista nuorista viulisteista. Hän saavutti muun muassa tänä vuonna Kuopion viulukilpailun 3. sijan. Kilpailumenestyksen ohella stipendiaatin valintaperusteita olivat päämäärätietoinen opiskelu, halu kehittyä muusikkona ja taiteilijana sekä aiempi toiminta Nordea Jean Sibelius Orkesterissa.

- Stipendi on merkittävä, kun siihen lisäksi liittyy myös mahdollisuus esiintyä 24. lokakuuta Finlandia-talossa Sibeliuksen viulukonserton solistina, Jukka-Pekka Saraste toteaa.

Nordea Jean Sibelius Orkesteri on vuonna 2007 perustettu nuorten muusikoiden valtakunnallinen orkesterikoulutushanke. Klassista musiikkia opiskelevien nuorten on ympäri Suomen mahdollista hakeutua orkesterin riveihin koesoittojen kautta. Orkesterin toimintaan on osallistunut tässä vaiheessa jo yli 250 noin 12-30-vuotiasta nuorta muusikkoa.

Lisätietoja:
Nordean markkinointijohtaja Thomas Pimenoff