Nordea: God förmåga att återbetala bostadslån i Finland

07.02.12 13:00 | Lehdistötiedotteet

De finländska hushållens förmåga att återbetala bostadslån var fortfarande god i oktober–december 2011. Under det sista kvartalet sjönk indexet på grund av en liten nedgång i bostadspriserna och en ökning i inkomstnivån. Indextalet för bostadslån ligger nu på 33,8, det vill säga lite högre än för ett år sedan då indextalet var 32,7. Den mycket låga räntenivån underlättar fortsättningsvis återbetalningen av bostadslån.

Den genomsnittliga räntan på nya bostadslån stannade kvar på 2,6 procent under observationsperioden. Bostadsindexet sjönk mest i Vasa och Seinäjoki. Indextalet steg endast i Kajana och Kuopio.

Förmågan att återbetala bostadslån var återigen svagast i Helsingfors (50,6) och bäst i Kotka (22,4). Den månatliga bolånekostnaden för ett hushåll i Helsingfors är nu 899 euro medan de månatliga låneutgifterna i Kajana uppgår till 332 euro.

Det genomsnittliga bostadspriset för hela landet sjönk en aning i oktober–december. Det genomsnittliga bostadspriset i hela landet för en medelstor bostad var 166 042 euro i slutet av året. I Helsingfors var detta genomsnittspris 282 778 euro, medan den förmånligaste bostaden i Kotka kostade 104 294 euro.

– Den utdragna skuldkrisen skapar oro för en ny recession vilket håller räntorna låga tills vidare. Eftersom den typiska lånetiden för ett bostadslån är cirka 20 år är det sannolikt att räntorna inte är så här låga hela lånetiden igenom, säger Nordeas ekonom Pasi Sorjonen.

Om man beräknar sin återbetalningsförmåga enligt dagens ränteläge och då landar nära smärtgränsen bör man tänka om eftersom man måste bereda sig på att räntenivån stiger under lånetiden. Banken använder just nu en ränta på 6 procent i beräkningen av kundernas återbetalningsförmåga.

– Om man har ett stort bostadslån sett till inkomsterna och en lång löptid, såsom de som köpt sin första bostad eller nyss byggt ett hus ofta har, är det klokt att gardera sig med ett ränteskydd. För närvarande är de långa räntorna frestande låga så det lönar sig att överväga att binda åtminstone en del av lånet till 5 eller 10 års ränta. Man kan också gardera sig med ett räntetak, säger privatekonom Anu Numminen.

BostadsprisLåne- utgifter/mån.Index 4/2010Index 3/2011Index 4/2011Ändring Q3–Q4
Rovaniemi117 96537525,825,425,2-0,2
Björneborg106 90634022,524,022,8-1,2
Kajana108 51834521,723,123,6+0,5

I Nordeas bostadsindex har låneutgifterna beräknats för en bostad på 76,8 kvadratmeter, vilket enligt Statistikcentralen är medelstorleken på en bostad i Finland. Kunden i exemplet har lånat 70 procent av anskaffningspriset på bostaden och lånetiden är 25 år.

Utgångspunkten är att låneutgifterna före skatteavdrag inte får överstiga 25 procent av hushållets bruttoinkomster. Indextalet 100 beskriver ett läge då hushållet använder 25 procent av bruttoinkomsterna till utgifter för bostadslånet. Ju lägre siffra desto bättre är hushållets nuvarande förmåga att återbetala lånet för exempelbostaden.

Ytterligare information:

Anu Numminen, privatekonom, 09-165 88218