Taloustietokilpailun voitto Helsinkiin

16.05.12 14:43 | Lehdistötiedotteet

Nordea ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestivät tänä keväänä peruskoulun 9. luokkien oppilaille tarkoitetun Taloustietokilpailun 47. kerran. Kaksivaiheiseen kilpailuun osallistui noin 39 000 oppilasta 500 koulusta.

Taloustietokilpailun tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin ja erityisesti taloudellisiin asioihin. Kysymykset on laadittu peruskoulun yhteiskuntaopin oppimäärään sekä kotimaisiin ja kansainvälisiin talousasioihin perustuen. Tänä vuonna loppukilpailun ensimmäisessä vaiheessa vastattiin kysymyksiin, jotka käsittelivät muun muassa kansantalouden ilmiöiden mittaamista ja PIIGS-maiden taloudellista tukemista. Loppukilpailun jälkimmäisessä vaiheessa oppilaat vastasivat kauppatasetta koskevaan esseetehtävään.

Valtakunnallinen alkukilpailu pidettiin maaliskuussa. Loppukilpailuun valittiin 30 kilpailijaa alkukilpailun perusteella läänien asukaslukuihin pohjautuvien kiintiöiden mukaan. Loppukilpailu järjestettiin Helsingissä 15.–16. toukokuuta

Loppukilpailun kolme parasta tänä vuonna olivat:

1. Otso Hao, Helsingin suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

2. Pyry Kuusela, Pitkäjärven koulu, Kangasala