Nordeas kunder kan ta ut kontanter i Tokmanni-koncernens butiker i samband med kortinköp

12.06.12 8:00 | Lehdistötiedotteet

Nordea och Tokmanni-koncernen har ingått samarbetsavtal. Enligt avtalet kan Nordeas kunder ta ut kontanter från sina bankkonton i samband med kortinköp i Tokmanni-koncernens butiker. Tokmanni lanserar tjänsten den 18 juni.

• Vi ordnar en presskonferens om detta i dag klockan 10.30 på Nordea, Alexandersgatan 36 B. Välkommen!

Tjänsten är avgiftsfri och förutsätter att kunden har Nordeas Visa Debit- eller Visa Electron-kort eller MasterCard- eller Visa-kombikort med debit-funktion. Kontanter kan tas ut när butiksinköp betalas med kort. Den övre gränsen för uttag är 200 euro per betaltransaktion. Inköp har ingen nedre gräns.

Tjänsten fungerar med chipkort vid butikskassor med betalterminal via vilken kunderna kan betala kortinköp och ta ut kontanter med pinkod.

Tokmanni-koncernen har 144 butiker runt om i Finland. Koncernens butikskedjor heter Tokmanni, Tarjoustalo, Vapaa Valinta, Robinhood, Säästöpörssi, Maxi-Makasiini och Maxi-Kodintukku.

Det handlar om en praktisk tilläggstjänst för kunder som betalar sina inköp med kort. I stora nordiska butikskedjor har man sedan länge kunnat ta ut kontanter i samband med inköp, och kunderna har varit mycket nöjda med denna tjänst.

– Tack vare samarbetet får våra kunder fler möjligheter att ta ut kontanter. Våra kunders sätt att sköta sina penningärenden förändras, och vi utvecklar våra tjänster därefter. Allt mindre kontanter tas ut på kontoren och samtidigt har kortbetalningarna ökat markant under de senaste åren. Tack vare Tokmannis nya tjänst blir våra kunders vardag smidigare, eftersom de kan ta ut de kontanter de behöver när de handlar i butiken, säger Ville-Veikko Laukkanen, chef för Nordea Household.

– Det nya konceptet utvidgar de tjänster vi erbjuder våra kunder. Dessutom effektiviseras cirkulationen av de kontanter som samlats i butikskassan, säger Tokmanni-koncernens vd Heikki Väänänen.

Såsom tidigare får kunden kassakvitto på sina inköp, där butiksinköpen och kontantuttagen specificeras. Kortinköpen och kontantuttagen debiteras samtidigt kundens konto.

För ytterligare information:
Heikki Väänänen, vd för Tokmanni-koncernen, tfn 020 728 6044