Nordea: Asuntolainan hoitokyky hyvä

27.06.12 9:15 | Lehdistötiedotteet

Kotitalouksien kyky hoitaa asuntolainaa pysyi edelleen hyvänä vuoden 2012 tammi-maaliskuun välisenä aikana. Ansiotason nousu ja matala korko laskivat indeksiä viimeisellä neljänneksellä asuntohintojen lievästä noususta huolimatta. Asuntoindeksin pisteluku on nyt 32,9 eli se on hieman matalammalla kuin vuosi sitten, jolloin pisteluku oli 33,6. Asuntolainojen hoitoa helpottaa edelleen erittäin matalana pysynyt korkotaso.

Uusien asuntolainojen keskimääräinen korko laski tarkastelujaksolla 0,2 prosenttiyksikköä 2,4 prosenttiin. Eniten asuntoindeksi laski Vantaalla (-1,4 indeksipistettä) ja nousi Rovaniemellä (+0,5 indeksipistettä).

Heikoin asuntolainan hoitokyky oli jälleen Helsingissä (49,8) ja paras Kotkassa (22,5). Helsinkiläisen kotitalouden asuntolainan kuukausikustannus on nyt 894 euroa. Kotkalaiskotitalous sen sijaan selviää kuukausittaisista lainakuluistaan 337 eurolla.

Asuntojen hinnat nousivat vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä koko maan tasolla hieman. Keskikokoisen asunnon keskimääräinen hinta koko maan tasolla oli maaliskuun lopussa 168 653 euroa. Helsingissä se oli 289 382 euroa, kun taas halvimmalla asunnon sai Kotkasta, jossa se maksoi 109 133 euroa.

– Kreikka- ja Espanja-huolet painoivat korot jälleen laskuun. Lisäksi pelot uudesta taantumasta pitävät korot toistaiseksi matalalla. Koska asuntolaina kuitenkin otetaan tyypillisesti noin 20 vuodeksi, nykyisistä ennätysmatalista koroista saadaan tuskin nauttia koko laina-aikaa, huomauttaa Nordean ekonomisti Pasi Sorjonen. /span>

Uutta asuntolainaa ei nykykoroilla laskien pidä mitoittaa oman maksukyvyn ylärajoille, vaan on varauduttava korkotason nousuun laina-ajan kuluessa. Pankissa laskelmat tehdään asiakkaalle tälläkin hetkellä 6 %:n korolla. Tällä hetkellä pitkät korot ovat houkuttelevan matalalla, joten ainakin osan lainasta sitomista 5 tai 10 vuoden korkoon kannattaa harkita.

-Liian suuria taloudellisia riskejä kannattaa välttää omassa taloudenpidossa niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Mutta nyt, kun elämme taloudessa poikkeuksellisen epävarmoja aikoja, riskeiltä suojautuminen on entistäkin tärkeämpää, sanoo yksityistalouden ekonomisti Anu Numminen.

Asunnon hintaLainan hoitomeno/kkIndeksi 1/2011Indeksi 4/2011Indeksi 1/2012Muutos Q4-Q1
Koko maa168 65352133,633,832,9-0,9
Rovaniemi116 19835925,025,223,9-1,3
Pori114 35535322,423,023,5+0,5
Kajaani109 59433822,724,122,9-1,2

Nordean asuntoindeksissä asuntolainan hoitokulu on laskettu 76,8 neliön asunnolle, joka on Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen asunnon keskikoko. Esimerkkiasiakas on ottanut lainaa 70 prosenttia asunnon hankintahinnasta ja laina-aika on 25 vuotta.

Lähtökohtana on, että lainanhoitokustannukset ilman verovähennyksiä eivät saisi ylittää 25 prosenttia kotitalouden bruttotuloista. Indeksin luku 100 kuvaa tilannetta, jossa kotitalous käyttää 25 prosenttia bruttotuloistaan asuntolainan hoitokustannuksiin. Mitä pienempi luku on, sitä parempi on kotitalouden kyky hoitaa indeksin esimerkkiasuntoon tarvittavaa asuntolainaa juuri tällä hetkellä.

Lisätietoja:

Anu Numminen, yksityistalouden ekonomisti, (09) 165 88218