Nordea: God förmåga att återbetala bostadslån

27.06.12 9:15 | Lehdistötiedotteet

De finländska hushållens förmåga att återbetala bostadslån var fortfarande god i januari–mars 2012. Uppgången i inkomstnivån och den låga räntenivån sänkte indexet under sista kvartalet trots den svaga uppgången i bostadspriserna. Indextalet för bostadslån ligger nu på 32,9, det vill säga lite lägre än för ett år sedan då indextalet var 33,6. Den mycket låga räntenivån underlättar fortsättningsvis återbetalningen av bostadslån.

Den genomsnittliga räntan på nya bostadslån sjönk under observationsperioden med 0,2 procentenheter till 2,4 procent. Bostadsindexet sjönk mest i Vanda (-1,4 punkter) och steg mest i Rovaniemi (+0,5 punkter).

Förmågan att återbetala bostadslån var återigen svagast i Helsingfors (49,8) och bäst i Kotka (22,5). Den månatliga bolånekostnaden för ett hushåll i Helsingfors är nu 894 euro medan de månatliga låneutgifterna i Kotka uppgår till 337 euro.

Bostadspriserna i hela landet steg en aning under första kvartalet 2012. Det genomsnittliga bostadspriset i hela landet för en medelstor bostad var i slutet av mars 168 653 euro. I Helsingfors var detta genomsnittspris 289 382 euro, medan bostaden var förmånligast i Kotka där den kostade 109 133 euro.

– Problemen i Grekland och Spanien pressade återigen ner räntorna. Dessutom håller oron för en ny recession räntorna nere tills vidare. Eftersom den typiska lånetiden för ett bostadslån är cirka 20 år är det osannolikt att räntorna kommer att vara så här låga hela lånetiden igenom, säger Nordeas ekonom Pasi Sorjonen.

Om man beräknar sin återbetalningsförmåga enligt dagens ränteläge och då landar nära smärtgränsen bör man tänka om eftersom man måste förbereda sig på att räntenivån stiger under lånetiden. Banken använder just nu en ränta på 6 procent i beräkningen av kundernas återbetalningsförmåga. För närvarande är de långa räntorna frestande låga så det lönar sig att överväga att binda åtminstone en del av lånet till 5 eller 10 års ränta.

– Det lönar sig att undvika ekonomiska risker i den privata ekonomin både i goda och dåliga tider. Men nu när det ekonomiska läget är exceptionellt osäkert är det ännu viktigare att gardera sig mot risker, säger privatekonom Anu Numminen.

BostadsprisLåne- utgifter/mån.Index 1/2011Index 4/2011Index 1/2012Förändring Q4–Q1
Hela landet168 65352133,633,832,9-0,9
Rovaniemi116 19835925,025,223,9-1,3
Björneborg114 35535322,423,023,5+0,5
Kajana109 59433822,724,122,9-1,2

I Nordeas bostadsindex har låneutgifterna beräknats för en bostad på 76,8 kvadratmeter, vilket enligt Statistikcentralen är medelstorleken på en bostad i Finland. Kunden i exemplet har lånat 70 procent av anskaffningspriset på bostaden och lånetiden är 25 år.

Utgångspunkten är att låneutgifterna före skatteavdrag inte får överstiga 25 procent av hushållets bruttoinkomster. Indextalet 100 beskriver ett läge då hushållet använder 25 procent av bruttoinkomsterna till utgifter för bostadslånet. Ju lägre siffra desto bättre är hushållets nuvarande förmåga att återbetala lånet för exempelbostaden.

Ytterligare information:

Anu Numminen, privatekonom, 09-165 88218