Taloustietokilpailun voitto Kaarinaan

17.05.13 14:00 | Lehdistötiedotteet

Nordea ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestivät tänä keväänä peruskoulun 9. luokkien oppilaille tarkoitetun Taloustietokilpailun 48. kerran. Kaksivaiheiseen kilpailuun osallistui noin 36 000 oppilasta 490 koulusta.

Taloustietokilpailun tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin ja erityisesti taloudellisiin asioihin. Kysymykset on laadittu peruskoulun yhteiskuntaopin oppimäärään sekä kotimaisiin ja kansainvälisiin talousasioihin perustuen. Tänä vuonna loppukilpailun ensimmäisessä vaiheessa vastattiin kysymyksiin, jotka käsittelivät muun muassa eri sijoittamismuotoja, öljyn maailmanmarkkinahinnan muutoksen vaikutuksia Kiinan talouskehitykselle sekä yhteisöveroa. Loppukilpailun jälkimmäisessä vaiheessa oppilaat vastasivat Euroopan keskuspankin korkopolitiikkaa koskevaan esseetehtävään.

Valtakunnallinen alkukilpailu pidettiin huhtikuussa. Loppukilpailuun valittiin 30 kilpailijaa alkukilpailun perusteella läänien asukaslukuihin pohjautuvien kiintiöiden mukaan. Loppukilpailu järjestettiin Helsingissä 16.–17. toukokuuta.

Loppukilpailun kolme parasta tänä vuonna olivat:

1. Karoliina Lempiäinen, Piispanlähteen koulu, Kaarina

2. Henri Kaarakainen, Leppävaaran koulu, Espoo