Nordea mukaan uraauurtavaan kumppanuuteen

28.10.15 16:17 | Lehdistötiedotteet

Nordea on liittynyt kansainväliseen Distributed Ledger Group (DLG) ryhmään. Yhteistyön tavoitteena on kehittää yhteisiä standardeja ja sovelluksia hajautettuihin tietokantoihin perustuvan tekniikan käytössä. Tekniikkaa voidaan käyttää seuraavan sukupolven pankkitapahtumia hoitavissa verkoissa. Mukana on 25 kansainvälistä pankkia, mukaan lukien Nordea, Citi, Deutsche Bank, HSBC ja Goldman Sachs. Yhteistyötä tehdään yhdysvaltalaisen R3-yhtiön kanssa.

Uudessa tekniikassa jaetaan tietoa verkkoon kuuluvien osapuolten välillä. Yksi esimerkki tästä on lohkoketju (blockchain). Tapahtumat varmennetaan ja kirjataan pääkirjaan (ledger) verkossa tapahtuvalla yhteisellä prosessoinnilla. Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtumat ovat salattuja, eivätkä voi korruptoitua. Ne ovat myös paljon nopeampia kuin nykyisin. Uusi tekniikka voi mullistaa rahoitusalan täysin. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi valuuttakaupassa, maksuissa, arvopapereiden liikkeeseenlaskuissa, viranomaisraportoinnissa ja compliance-asioissa.

DLG:n tavoitteena on kehittää kaupallisia sovelluksia ja luoda kansainvälisen rahoitusalan standardeja ja menettelytapoja.

- Pyrimme jatkuvasti luomaan entistäkin parempia asiakaskokemuksia. Nordea on Pohjoismaiden suurin pankki, joten on luontevaa, että liitymme tähän kansainväliseen kumppanuussopimukseen. Näin pääsemme kehittämään täysin uudenlaisia tapoja pankkiasioiden hoitoon, sanoo Erik Zingmark Nordeasta. Hän toimii DLG:n johtoryhmän jäsenenä.

Monet Nordean asiantuntijat osallistuvat erilaisiin hankkeisiin, joissa tutkitaan, kokeillaan, suunnitellaan ja rakennetaan uutta tekniikkaa. Näin varmistetaan, että turvallisuuteen, luotettavuuteen, suorituskykyyn, skaalautuvuuteen ja complianceen liittyvät vaatimukset täyttyvät.

- Teknologian kehitys on muuttanut kuluttajien ja yritysten käyttäytymistä ja vaatimuksia perusteellisesti. Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaat digitaaliset asiakaskokemukset. Investoimme juuri nyt paljon uusiin IT-järjestelmiin ja lupaavaan uuteen tekniikkaan, jotta voimme säilyttää kilpailukykymme pankkitoiminnan uudessa ympäristössä. Siksi DLG-kumppanuus on meille todella tärkeä, Erik Zingmark sanoo.

Perustietoja
DLG
Distributed Ledger Group, DLG, on 25 kansainvälisen pankin muodostama ryhmä, johon kuuluvat BBVA, Bank of America, Bank of New York Mellon, Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ Financial Group, Barclays, Citi, Commerzbank, Commonwealth Bank of Australia, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JP Morgan, Morgan Stanley, Mizuho, National Australia Bank, Nordea, Royal Bank of Canada, Royal Bank of Scotland, SEB, Société Générale, State Street, Toronto-Dominion Bank, UBS ja UniCredit.

R3
R3-yhtiössä työskentelee rahoituksen ja uuden tekniikan asiantuntijoita. Heillä on laajaa osaamista sähköisistä rahoitusmarkkinoista, kryptografiasta ja digitaalisista valuutoista.R3 toimii New Yorkissa, Lontoossa ja San Franciscossa. Yhdessä kumppaneidensa kanssa se määrittelee, suunnittelee ja rakentaa seuraavan sukupolven finanssiteknologiaa.

Lohkoketju (blockchain)
Tunnetuin hajautettuihin tietokantoihin perustuva tekniikka on lohkoketju (blockchain), jota virtuaalivaluutta Bitcoin käyttää. Bitcoinin lohkoketju on vain yksi esimerkki siitä, miten hajautettuja tietokantoja voidaan käyttää. Sen rinnalle ovat nousseet esimerkiksi Ripple, Ethereum ja Hyperledger - ja uusia on tulossa.

Lisätietoja:

Kati Tommiska, konserniviestintä, 09 165 42320