Opprydningsarbeidet vil koste samfunnet dyrt

29-09-14 12:13 | Personlig økonomi | Elin Reitan

Nå må skolene ta et større ansvar for barna våre.

Tirsdag var jeg så heldig å få være lærer for en dag. På Hellerasten skole i Oppegård i Akershus underviste jeg elever i tiende klasse i privatøkonomi, og etter den begivenhetsrike dagen har jeg kommer frem til flere konklusjoner.

For det første er det tydelig at de unge er sultne på å lære om privatøkonomi. Dette støttes av en undersøkelse Nordea gjennomførte i 2012. Da sa 60 prosent av de som svarte (ungdom) at de ønsker å være mer om privatøkonomi. For det andre er kunnskapen om privatøkonomi ikke tilstrekkelig, og det er tydelig at det er behov for mer kunnskapsformidling innen emnet. 7 av 10 foreldre mener at skolen opplæring i personlig økonomi er for dårlig, ifølge en undersøkelse gjort av Finans Norge.

Nå er det på tide at skolene tar et større ansvar.

Økonomiske fallgruver Joda, foreldregenerasjonen har en jobb å gjøre for å lære opp barna sine til å bli kritiske forbrukere. Men skolen har et enda større ansvar. Ikke alle foreldre har samme forutsetninger til å formidle kunnskap om økonomi. Samtidig er det stadig viktigere at de unge er godt rustet for å møte de økonomiske fallgruvene som ligger og lurer på deres vei.

Jeg håper at regjeringen har de unge i tankene når de nå sitter og fordeler midlene i statsbudsjettet. Jeg håper de er bevisst det ansvaret de har overfor en generasjon som både er sultne etter og villige til å lære om privatøkonomi. En slik investering vil etter all sannsynlighet være langt rimeligere enn opprydningsarbeidet ? her snakker vi rett og slett om å forebygge den skaden vi vet vil komme.

Knapt sett kontanter Mye tyder nemlig på at de unge, slik det er nå, ikke blir tilstrekkelig fôret med den økonomiske kunnskapen de behøver for å forvalte sin egen privatøkonomi.

Økningen i andelen av unge med forbrukslån og størrelsen på gjelden er tegn på dette.  Stadig flere unge setter seg i dyr gjeld. Andelen 18 til 29-åringer som oppgir at de har forbruksgjeld har økt fra 13 prosent til 17 prosent på ett år viser en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført på oppdrag fra Nordea. Dagens ungdom har knapt sett kontanter før konfirmasjonsdagen, men de er godt vant med å manøvrere seg på tekniske plattformer hvor veien til kjøp er både kort og fristende og hvor det er den digitale lommeboken som rår.

Kollektivt samarbeid Vi vet at de unge må ha stor økonomisk forståelse før de blir myndige, med den valgfriheten det tilbyr, og har de da ikke fått tilstrekkelig skolering i sentrale privatøkonomiske elementer er veien til økonomisk uføre kort.

Det er derfor duket for et kollektivt samarbeid mellom foreldre, den private næringen og skolene. Alle må bidra i opprustningen av de unge slik at de blir kritiske og ansvarsfulle forbrukere.

Skolene må stå i sentrum for dette arbeidet. Til tross for at de har et handlingsrom i dagens lærerplan må privatøkonomi i skolen settes mer i system ? det må bli et eget fag i pensum og det allerede fra barnetrinnet av.

Rekk opp hånda om du er enig.

Er du på Instagram? Det er jeg også! Følg meg gjerne på @NordeaElin

Latest blog posts from Elin Reitan

Slik påvirker Trump-seieren din lommebok

Personlig økonomi Elin Reitan

Får følger for norsk økonomi - og for dine sparepenger, shopping og ferier.

Jeg "vant" min første budrunde, men angret bitter

Personlig økonomi Elin Reitan

Kun timer etter boligkjøpet kom frykten.

Et urettferdig boligmarked

Personlig økonomi Elin Reitan

Politikerne går i strupen på unge førstegangskjøpere.

Fem tips til deg på boligjakt

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Det er lurt å forberede seg litt før du jakter ny bolig.

Så mye taper sparepengene seg i verdi

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Prisstigningen gjør deg fattigere.