Trenden «alle» snakker om

12-11-14 14:18 | Personlig økonomi | Elin Reitan

Det er litt unorsk.

Det er nå blitt flere selskape som leverer «mat på døren»-tjenester, og det er lett å få inntrykk av at det er veldig mange som benytter seg av dem. En undersøkelse gjennomført av TNS Gallup, på oppdrag fra Nordea, viser at dette ikke er tilfelle.

Her kommer det nemlig frem at kun to prosent har abonnert på «mat på døren»-tjenester de siste tolv måneder. Det er flest i alderen 40 til 54 år som har benyttet seg av slikt.

Er det penger å spare?
Fra vitnesbyrd i annonser er det lett å få inntrykk av at man sparer både tid og penger om man abonnerer på slike tjenester. Men er dette virkelig tilfelle?

Noen sparer sikkert en del, men jeg tror ikke det gjelder alle. Man må jo allikevel i butikken for å handle andre varer, og planlegger man ikke innkjøpene godt er det lett å bruke mer penger enn man hadde planlagt. I tillegg er det slik at de varene man får levert på døren gjerne kan kjøpes for en rimeligere penge i butikken.Det å planlegge ukesmenyen og storhandle en gang i uken vil sannsynligvis være en langt mer økonomisk løsning.

Er det tid å spare?
Men det er viktig og ikke glemme at tidsargumentet er gjeldende for mange.

Det er blitt mer i tiden å kjøpe seg ut av tidsklemma. For mange er det en utfordring å få familiekabalen til å gå opp, og tjenester som kan bidra til å redusere stress og tidsklemme er derfor svært hensiktsmessig å benytte seg av.

Man bør imidlertid dvele litt over hvor mye tid man egentlig sparer ved å benytte seg av slike tjenester.

Joda, man får levert både et verktøy i form av oppskrifter å forholde seg til, og ingredienser til middagen, men man må alikevel i butikken for å handle andre varer som husholdningen trenger. I så måte så faller noe av tidsargumentet bort.

Bransje i vekst
Men når det er sagt er jeg tilhengher av alt som kan gjøre hverdagen min mer praktisk, og lettvint, og «mat på døren»–tjenester er en av mange som, for noen, sikkert kan bidra til dette.

Og til tross for at få benytter seg av slike tjenester nå, så tror jeg at dette er en bransje i vekst. Nordmenn har god råd, og derfor tror jeg at stadig flere vil velge å bruke overskuddet i lommeboka på tjenester som bidrar til å redusere tidsklemma.

Det er litt unorsk å få hjelp i hjemmet, men dette er en holdning som er i sterk endring – noe tjenester som dette sikkert vil nyte godt av.

Er du på Instagram? Det er jeg :-) Følg meg gjerne på @elinreitan og få mine#lommeboktips

Latest blog posts from Elin Reitan

Slik påvirker Trump-seieren din lommebok

Personlig økonomi Elin Reitan

Får følger for norsk økonomi - og for dine sparepenger, shopping og ferier.

Jeg "vant" min første budrunde, men angret bitter

Personlig økonomi Elin Reitan

Kun timer etter boligkjøpet kom frykten.

Et urettferdig boligmarked

Personlig økonomi Elin Reitan

Politikerne går i strupen på unge førstegangskjøpere.

Fem tips til deg på boligjakt

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Det er lurt å forberede seg litt før du jakter ny bolig.

Så mye taper sparepengene seg i verdi

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Prisstigningen gjør deg fattigere.