5 grep som får orden på privatøkonomien

Se video nederst i saken.
14-01-15 11:31 | Personlig økonomi | Elin Reitan

Så lett får du bedre råd.

Januar kan være en tøff måned, rent økonomisk sett, for mange. Om du sliter med å få endene til å møtes, eller om du har mistet oversikt over økonomien din kan disse rådene hjelpe deg på vei.

Skaff deg over sikt
Det er umulig å ha god kontroll på økonomien sin uten å vite hva som går inn og ut av kontoen. Overraskende få vet hva de bruker penger på, og det til tross for at det er enkelt å skaffe seg denne oversikten.

Gå inn i nettbanken din og se hva du har brukt penger på de siste tre til fire måneder. Bruk dette som utgangspunkt når du deretter setter opp et budsjett – og på 1-2-3 har du så mye bedre kontroll over økonomien din.

Kontakt kreditor
Mange går inn i det nye året med en økonomisk bakrus de sent vil glemme. Kontakt kreditor om du ser at du vil få problemer med å betale regningene dine. Mange kvier seg for dette, men det er det faktisk ingen grunn til, og du kan trøste deg med at dette ikke er første gang de mottar henvendelser fra kunder som sliter med å møte sine forpliktelser.

Stram inn forbruket
Perioder med slumpen lommebok kan gi deg ekstra motivasjon til å stramme inn forbruket. Kutt ned besøkene til kaffebaren, unngå kioskmat og smør matpakka i sjæl. Det blir det fort penger av.

Spis restemat
Nordmenn er altfor dårlig til å spise restemat, og det går utover både økonomien din og miljøet. Bruk sansene sine før du kaster mat, spis deg ut av fryseren og planlegg matinnkjøpene dine godt, så slipper du at store deler av lønna di havner i søpla.

Bytt
Det kan være mye å spare på å bytte bank, strømleverandør, mobiloperatør eller å gå gjennom forsikringene sine. Dette er ofte lettere enn mange tror. På Finansportalen er det mange gode tips og råd som kan være til god hjelp når du har «byttedag».

Følg meg gjerne på Instagram @elinreitan

Latest blog posts from Elin Reitan

Slik påvirker Trump-seieren din lommebok

Personlig økonomi Elin Reitan

Får følger for norsk økonomi - og for dine sparepenger, shopping og ferier.

Jeg "vant" min første budrunde, men angret bitter

Personlig økonomi Elin Reitan

Kun timer etter boligkjøpet kom frykten.

Et urettferdig boligmarked

Personlig økonomi Elin Reitan

Politikerne går i strupen på unge førstegangskjøpere.

Fem tips til deg på boligjakt

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Det er lurt å forberede seg litt før du jakter ny bolig.

Så mye taper sparepengene seg i verdi

Personlig økonomi Aktuelt Elin Reitan

Prisstigningen gjør deg fattigere.