Markedssynet for januar

10-01-14 15:01 | Investeringer og marked

Med fasit i hånd ble 2013 et år for risikable aktiva, i form av aksjer og High Yield-obligasjoner. Innenfor aksjer var det de vestlige markedene som gjorde det desidert best med over 35% avkastning for de tre store(i NOK). High Yield-obligasjoner var nærmest på rentesiden, men selv ikke dette segmentet klarte tosifret avkastning i fjor. Aksjer har i hovedsak vært drevet av reprising som følge av bedre enn ventet økonomisk aktivitet og høyere selskapsinntjening. For 2014 vil mange av de samme positive driverne være tilstede, noe som i sum gjør at vi favoriserer aksjer i investeringsstrategien.

Vi gjør en liten endring i den regionale aksjestrategien for januar og reduserer Emerging Markets og flytter pengene til USA. Vi gjør også noen mindre endringer i rentestrategien. Vi anbefaler overvekt i aksjer og undervekt i renter.

2014 – nok et godt investeringsår

Mange av de samme driverne som var med på å løfte aksjer i 2013, vil også være viktige premissgivere for en god utvikling i år:

• Støttende sentralbanker • Den økonomiske veksten bedres • Inntjeningsveksten kommer • Politikerne finner løsninger

Det er dog to faktorer som kan ha kortsiktig negativ effekt på denne strategien, og det ene er verdsettelsen som har blitt høyere gjennom året, men ikke mer enn til nøytral. Det andre er at veldig mange legger til grunn at den økonomiske veksten tiltar og at aksjer vil være det beste stedet å være. Til det første er det å si at verdsettelsen ikke er krevende, og markedet vil krype oppover helt til det blir dyrt. Historisk har en så kraftig reprising som vi har sett i år blitt etterfulgt av både ett og to gode år. Til det andre er det å si at; ja, dette argumentet kan utløse en markedskorreksjon, som er å oppfatte som en god kjøpsmulighet, før markedet stiger videre.

For å lese hele rapporten med markedssynet for januar, les mer på nordea.no/markedssynet