Økonomisk oversikt: Økt optimisme

Steinar Juel, sjeføkonom i Nordea.
12-03-14 9:55 | Bolig

I dag lanserer Nordeas makroøkonomer rapporten Økonomisk oversikt for mars.  Etter en høst hvor den økonomiske utviklingen i de gamle industrilandene ble bedre enn ventet, har optimismen foran 2014 og 2015 økt. I Norge fortsetter også veksten, men i et lavere tempo. I Norge ligger det an til fortsatt svak vekst i privat forbruk, stagnasjon og etter hvert noe nedgang i oljeinvesteringene og fall i boligbyggingen.

Boligprisene har de siste tre måneder holdt seg noe bedre oppe enn økonomene i Nordea hadde ventet, mens salget av nye boliger fortsatt er svakt.

«Norsk økonomi går tregere og det betyr også at boligmarkedet vil svekkes noe fremover», sier sjeføkonom Steinar Juel. «Boligmarkedet er normalt følsomt overfor et svakere arbeidsmarked» legger han til.

Boligprisene anslås å gå ned med cirka 10 prosent i løpet av 2014 og 2015. Økonomene i Nordea venter at arbeidsledigheten vil komme over 4 prosent i 2014. I tillegg vil arbeidsinnvandringen fortsette å synke.

Bedre for norsk konkurranse
I sine vurderinger av utviklingen for norsk økonomi, har økonomene i Nordea lagt til grunn at en relativt svak krone vil bedre situasjonen for norske bedrifter som konkurrerer med utlandet. Det er likevel ikke nok til å veie opp for effektene av lavere aktivitet på norsk sokkel og nedgang i boligbyggingen.

«Norske bedrifter vil fortsatt ha en kostnadsmessig ulempe på grunn av høyere lønnsvekst enn i andre land», sier Steinar Juel.

I Økonomisk Oversikt anslås det at Norges Bank vil holde styringsrenten uendret ut 2015, som er prognoseperioden i rapporten.

Gode utsikter internasjonalt
Det tegnes også et positivt bilde av de økonomiske utsiktene for USA, Eurosonen og Storbritannia. I vårt naboland Sverige ventes det en klar vekstoppgang, mens vekstutsiktene er mer avdempet for Danmark og Finland.  Situasjonen i fremvoksende økonomier er mer blandet. «Eiendoms- og gjeldsboblen i Kina representerer en betydelig usikkerhet for verdensøkonomien, i tillegg til den akutte krisen knyttet til Ukraina», sier sjeføkonom Steinar Juel.

Du kan lese hele rapporten her.