Markedssynet: Ut av støyen!

07-04-14 11:46 | Investeringer og marked

Gjennom første kvartal har det vært mye støy i markedet, primært fra svakere økonomiske data som følge av kald vinter i USA, konflikten i Ukraina og vekstfrykt i Kina. Markedet har dog klart å se gjennom dette og holdt fast ved at den globale økonomiske veksten fremdeles blir bedre. Fremover vil mye av denne støyen avta, og vi venter bedring i økonomiske data, som støtter opp om inntjeningen til selskapene. Vi overvekter aksjer, og undervekter renter i vår investeringsstrategi.

Turbulent start på året

Urolighetene i første kvartal har definitivt satt sitt preg på markedet, og noen aksjeregioner mer enn andre. Likevel, så lenge konflikten mellom Russland og EU/USA ikke eskalerer videre, vil ikke markedet bry seg mer om dette. Det samme gjelder for Kina; så lenge veksten i Kina ikke avtar dramatisk, vil markedet ikke bli mer bekymret enn det vi ser i dag. Likevel, Kina kan måtte ty til stimuli for å klare det økonomiske vekstmålet for 2014. Det vil fremdeles være et distinkt skille mellom den vestlige verden og EM, hvor Vesten har overtaket.

Bedring i global inntjeningsvekst

Forventninger om bedret økonomisk vekst gjør også at den globale inntjeningsveksten ventes å ta seg opp. Inntjeningsveksten vil komme bredt, men Japan og Europa peker seg ut som de to regionene med størst potensial, hhv. som følge av svak yen og sterk vekst, samt bedrede vekstutsikter og lave marginer. Amerikanske selskaper leverer allerede rekordhøy inntjening, og begrenser med det potensialet fremover, mens bildet er svært blandet for Emerging Markets.

Full markedsrapport med aktivaalokkeringer og regional allokering >>

Ole Morten Nafstad,
senior strateg i Nordea