Nordea lanserer BankID uten Java

07-10-14 9:00 | Digitalbanken

I dag lanserer Nordea innlogging i nettbanken med BankID uten Java. I løpet av uken får flere hundre tusen kunder ny og enklere innlogging i nettbanken.

De første som får benytte den nye løsningen er Nordeas bedriftskunder som benytter nettbank og forsikringskundene i Nordea Liv. I løpet av uken blir også løsningen tilgjengelig for nesten 600.000 privatkunder i nettbanken.

BankID uten Java gjør det raskere og enklere å logge inn i nettbanken, og krever ikke lenger ekstra programmer på kundens maskin eller nettbrett. – Det har vært viktig for oss å være tidlig ute med å gi våre kunder denne løsningen. Vi ønsker å gi dem den beste kundeopplevelsen også når de skal logge inn i nettbanken, sier Øistein Sandlie, leder for kundesenteret i Nordea.

I dag bruker 70 prosent av alle nordmenn BankID jevnlig i nettbankene og på offentlige nettsider.

– Det har tidvis vært mange utfordringer med Java. Enkelte perioder har trafikken til Kundeservice økt så mye som 20 prosent på grunn av Java-relaterte problemer. Denne lanseringen frigjør tid til å hjelpe kundene med andre ting, forteller Sandlie.

Mer brukervennlig BankID

- Vi er imponert over at Nordea tar sats så raskt. Gratulerer med lansering, sier Odd Erling Håberget, daglig leder i BankID Norge AS.

BankID Norge startet utviklingen av BankID uten Java på forsommeren 2013 i nært samarbeid med bankene. 24. september var løsningen klar. – Med bankene i ryggen har vi kunnet utvikle en mer brukervennlig BankID. Etter ti år med Java var tiden inne for å lage noe kundene kan bruke fra alle plattformer på en enkel måte. Fremover handler det om å utvikle BankID mer i takt med brukernes behov, samtidig som sikkerheten ivaretas, sier Odd Erling Håberget.

Fakta om nye BankID uten Java:

• Du bruker den samme påloggingsrutinen som før, med fødselsnummer, engangskode og personlig passord, men må ikke lenger vente på at Java lastes under innloggingen.
  • BankID uten Java kan brukes fra alle smarttelefoner, brett og pc/mac og stiller ingen krav til nedlasting av ekstra programvare.

For mer informasjon kontakt:

Unni Strømstad, kommunikasjonssjef i Nordea Norge, telefon: 97753453

Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i BankID Norge, telefon: 90012748