Falske e-poster og oppringninger

05-01-16 16:14 | Aktuelt

Flere privatkunder har den siste tiden mottatt falske e-poster. Enkelte har i tillegg opplevd etterfølgende oppringninger fra mennesker som utgir seg for å jobbe i Nordea.

Både de falske e-postene og nettsidene disse linker til er noe annerledes enn det vi har sett ved tidligere svindelforsøk. Sidene etterspør mer informasjon enn tidligere. I tillegg til fødselsnummer og nettbankpassord blir kunden også bedt om å oppgi telefonnummer. Nummeret benyttes deretter til å ringe opp kunden for å få engangskoder, som i sin tur brukes til å registrere betalinger i kundens nettbank.

Nordea ber aldri om engangskode eller passord når vi kontakter kundene våre.
Svindlerne ringer i tillegg fra «ukjent nummer», noe vi heller ikke gjør.

Er du i det miste tvil om personen du snakker med virkelig er fra Nordea, ber vi deg om å notere deg navnet til den du snakker med, avslutte samtalen, for deretter selv å ringe vår kundeservice på telefonnummer 06001 og be om å få snakke med vedkommende.

Oppgi aldri sensitiv informasjon via linker

Nordea tar umiddelbart ned falske nettsider så snart vi får beskjed om dem. Har kunder gitt fra seg sensitiv informasjon til tredjepart vil banken gjennomføre nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte midlertidig sperring av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank.

• Nordea sender aldri e-post eller SMS med lenke til nettbanken – aldri gå inn i nettbanken via en lenke du får tilsendt
  • Banken vil aldri be om at du oppgir opplysninger som passord, kontonummer etc. over telefon, SMS eller e-post
  • Om du mistenker at du har mottatt en falsk e-post eller SMS, slett den øyeblikkelig, men ta gjerne en skjermdump som du sender til banken på on.aedron@lednivstten

New Component