Bærekraftige fond øker mest

Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.
24-03-15 7:49 | Pensjon og sparing | Samfunnsansvar

Nordmenn sparer stadig mer i fond, og det er de bærekraftige fondene som vokser mest.– Flere ser nå at ansvarlighet og lønnsomhet er to sider av samme sak, sier Petter Hermansen, leder for Nordea Fondene.

Lave renter øker interessen for fond. I Nordea, som allerede har en høyere andel fondssparing enn snittet i bransjen, opplever en veldig vekst. Antall spareavtaler er opp 30 prosent, og Nordea. Fondene har økt forvaltningskapitalen med 75 prosent i løpet av januar og februar i år mot samme periode i fjor.

– Myten om at ansvarlige investeringer er et nisjemarked står for fall. Det er gledelig å se at mange av våre kunder velger fond med fokus på bærekraft. Før var dette utelukkende profesjonelle investorer. Nå viser stadig flere privatpersoner interesse for disse fondene, forteller Hermansen.

Bærekraft – godt for lommeboka og miljøet

De bærekraftige fondene har også gitt god avkastning det siste året. Emerging Stars ble f.eks. kåret til beste fond i fremvoksende markeder av Dagens Industri i Sverige i januar. Nordea Stabile Aksjer Global Etisk er opp 50 prosent siste året.

– Stadig mer forskning og empiri viser ansvarlige investeringer er lønnsomt, både for kunden og samfunnet. Å investere med hjerte er godt for lommeboka. Myten om at ansvarlige investeringer handler om filantropi håper jeg vi er forbi, fortsetter Hermansen.

Forvaltningskapital, vekst og avkastning for Nordeas bærekraftige fond:

Bærekraftige fond per 28.02.15 3:2

For mer informasjon:

Johannes Stenwig, assisterende kommunikasjonssjef, tlf. 993 55 276,johannes.stenwig@nordea.no

Bærekraftige fond øker mest

Nordea satser på podcast

Personlig økonomi Personlig økonomi Om Nordea

Hva betyr statsbudsjettet for deg som sparer?

Pensjon og sparing Aktuelt Personlig økonomi

Statsbudsjettet for 2017 kom med noen godbiter for deg som sparer langsiktig.

Mer oljepenger bremser omstillingen

Aktuelt Makroøkonomi

Økt oljepengebruk vil kunne hindre den omstillingen Norge trenger og føre til en sterkere norsk krone.

Vet du hva overlevelsesrente, OTP og dødelighetsgrunnlag er?

Aktuelt Pensjon og sparing

Nå skal pensjon bli forståelig for alle.

Vi tar på alvor at medarbeidere føler seg overvåket

Aktuelt

Rutiner knyttet til time- og oppgaveregistrering blir gjennomgått for å sikre at dette brukes i henhold til avtalen med de tillitsvalgte.