Hvorfor får jeg spørsmål i nettbanken?

28-05-15 11:04 | Digitalbanken

Fra og med torsdag 28.mai vil kunder i Nordea motta et spørreskjema i nettbanken som samler inn nødvendig kundedata for å oppfylle myndighetenes krav til kundekontroll.

Nordea har tidligere også samlet inn denne informasjonen i møte med kunden eller per telefon, men innfører nå også et skjema i nettbanken for å komplettere og oppdatere nødvendig kundeinformasjon på en sikker og systematisk måte.

Du kan selv velge om du vil svare på skjemaet med en gang eller fylle det ut når det passer for deg innenfor fristen for innsending.

Skjemaet vil være tilgjengelig for alle kunder ved pålogging i nettbanken. Utsendelsen vil skje puljevis. Kun hos enkelte kundegrupper vil informasjonen blir komplettert på andre måter. Dette gjelder for eksempel personer under 18 år og over 75 år.

Nordea er den første banken i Norge som velger å hente inn denne informasjonen systematisk via nettbanken. Nordea har full taushetsplikt om opplysninger vi mottar om våre kunder. Dataene er kun tilgjengelig for autorisert personell.

Har du spørsmål til skjemaet så ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon 06001 eller chat. Vi er tilgjengelig hele døgnet.

Nettbank Hvitvasking 3:2

Skjemaet med spørsmål kundeinformasjon blir synlig når du logger deg på i nettbanken. Du kan selv velge om du vil fylle inn med en gang eller utsette til senere.

Hvorfor spør vi om midlenes opprinnelse?

Hvitvaskingsloven (Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering) pålegger finansnæringen å spørre privatkunder om hvor pengene du har i banken kommer fra eller hva de skal brukes til. For å kunne bidra i arbeidet mot hvitvasking og andre kriminelle aktiviteter er vi nødt til å spørre alle kunder, både nye og eksisterende, om formålet med kundeforholdet. Loven pålegger oss også om å spørre om du har flere statsborgerskap. Du må derfor være forberedt på å avgi noe mer informasjon enn du kanskje er vant til.